Nyhetsarkiv

Dersom meklingen ikke fører til enighet mellom Akademikerne og Oslo kommune, tas 147 medlemmer ut i streik. Det vil trolig ramme bygging av ny legevakt, byggesaksbehandling og skolene.

Uklare roller følger i kjølvannet av Helsedirektoratets innføring av tidlig ultralyd for alle.

For gravide kvinner har tidlig ultralyd vært etterspurt i årevis. Som Som ultralydjordmor var jeg derfor en av mange som jublet da det ble bestemt at alle gravide kvinner i Norge skal tilbys en tidlig ultralydundersøkelse.

Stavanger Universitetssykehus implementerte i fjor høst en ny rutine for håndtering av svangerskap etter termin. Den nye rutinen er en del av et forbedringsprosjekt ved fødeavdelingene i Helse Vest.

Nordlandssykehuset i Bodø kan nå skilte med to gründere innen kvinnehelse. Jordmor Hege Hansen og klinikkoverlege ved kvinneklinikken, Stine Andreasen, ønsker å gjøre opplevelsen av induksjon bedre for kvinnene.

Globalt rapporteres det om utfordringer relatert til svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen under covid-19-pandemien.

Årets lønnsoppgjør er offisielt i gang.

Lønnskalkulatoren er tilgjengelig på mine sider og du vil finne både gjennomsnitt og medianlønn.

Hilsen fra Brit Helden Bjørås, sentralstyremedlem i Den norske jordmorforening og regionleder i Midt.

5. mai lanserer Den norske jordmorforening over 1000 digitaliserte utgaver av Tidsskrift for jordmødre - helt fra 1895!

Hilsen fra politisk leder Kari Aarø.

Lena Henriksen holdt appell på demonstrasjonen for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen foran Stortinget 27. april. Les hennes appell her.

Pressemelding - brudd KS 2022

Med nye sykehus på trappene, står vi i fare for å miste jordmorstyrte fødeavdelinger. Frykten for fremtiden er størst blant jordmødrene ved ABC.

Hvordan mors livsstil påvirker et ufødt barn kan være utfordrende å forske på. Nå gjør ny metode det lettere å finne risikofaktorer under svangerskapet.

Å legge kabalen for å dekke vakter er hardt arbeid. Seksjonsleder Ellen Johannessen Nesje forteller at de har gått mange runder før beslutningen om å teste ut sykepleier på Obsposten på Ullevål ble tatt.

De kan se tilbake på en 40 år lang historie. Ullevålteams jubileumsfeiring var en hyllest til - og respekt for - alle de som strever i livene sine.

Tospannsmodellen er en ny veiledningsmodell i første føde og barselpraksis for jordmorstudenter. – Vi håper å kunne bidra til at jordmorskolen kan ta inn flere studenter, sier Hanne Knutsen som er leder for pilotprosjekt ved OUS.

Helsepersonell i Ukraina har sendt brev med informasjon.