Resolusjoner

Resolusjoner vedtatt på Landsmøtet 2022.

Den norske jordmorforening samlet sine delegater til Landsmøte på Sola 22.-23. september 2022. Jordmødrene samlet seg bak resolusjonene som ble enstemmig vedtatt.

Resolusjonene som ble vedtatt er:

• Dnj skal jobbe for en helhetlig svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg i samarbeid mellom kommuner og helseforetak. Dette for å sikre kontinuitet som vil øke kvaliteten på tjenesten og imøtekomme de ønsker fra kvinner og familier som har fremkommet i den siste tidens samfunnsdebatt. Dnj vil se på muligheten for å implementere «case-load midwifery»-modellen i en norsk setting.
  • Dnj skal være en pådriver for 5-årig enhetlig jordmorutdanning. Dnj mener at dette vil sikre at jordmor har den omfattende og komplekse kunnskapen som er nødvendig for å ivareta kvinnehelse i et livsløpsperspektiv. På denne måten vil jordmor kunne få brukt hele sitt kompetanseområde til beste for befolkningen. Dnj må jobbe for å utdanne flere jordmødre og beholde jordmødre i stillingene.
  • Dnj vil være pådriver for at jordmors kompetanse og ansvar skal verdsettes og synliggjøres både gjennom lønns- og arbeidsvilkår, og for en seniorpolitikk som gjør det mulig å stå i jobb til pensjonsalder.
  • Dnj skal jobbe for at jordmorledere har rammer som bidrar til at de har kompetanse og arbeidsvilkår som tilsvarer det kontrollspennet, budsjettet og fagansvaret som ligger til lederrollen

13.00-14.00 25. februar 2024

Litteraturhuset