Resolusjoner

Resolusjoner vedtatt på Landsmøtet 2018.

Den norske jordmorforening samlet sine delegater til Landsmøte i Fredrikstad 20.-21. september 2018. Det var stort engasjement i diskusjonene. og jordmødrene samlet seg bak resolusjonene som ble enstemmig vedtatt.

Resolusjonene som ble vedtatt er:

• Dnj krever fortsatt at en arbeider for en differensiert og desentralisert svangerskaps, – fødsels- og barselomsorg, og vil jobbe for kvinnens rett til å velge hvor hun vil gå til svangerskapskontroll og hvor hun vil føde, samt at hjemmefødsler blir et reelt alternativ for de kvinner som ønsker det.
  • Dnj skal jobbe for at én-til-én-omsorg fra jordmor under aktiv fase av fødselen skal bli et krav i fødselsomsorgen, uten at dette skal gå på bekostning av barselomsorgen.
  • Jordmors utdannelse, kompetanse og ansvar skal verdsettes. Dnj krever at grunnlønnen for jordmor i helseforetakene skal heves til minimum 600 000 kroner ved 10 års ansenitet innen 2020.
8.30 27. mai - 15.00 28. mai 2019

Scandic Ishavshotel, Tromsø

9.00 31. oktober - 16.00 1. november 2019

Thon Hotel Vika Atrium

9.00 7. november - 17.00 8. november 2019

Kristiansand

9.00 29. november - 15.00 30. november 2019

Malmø

Nytt stipendiatprosjekt om intermitterende auskultasjon er lyst ut med søknadsfrist 26. mai. Det er en treårig stilling på full tid, kan også tas over fire år i 75%. PhD stipendiat til prosjekt om fosterovervåking, KVI Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse, Oslo universitetssykehus HF.