Tillitsvalgte

Den norske jordmorforening (Dnj) har et godt utbygd tillitsvalgtsapparat.

Det er viktig for organisasjonen å ha valgte representanter som kan ivareta rettighetene til Den norske jordmorforenings medlemmer på den enkelte arbeidsplass.

Dnj arrangerer kurs 2 ganger i året for tillitsvalgte på helseforetak og en gang per å for kommunejordmorkontaktene.

Prinsippet om at de tilsatte skal representeres ved sine organisasjoner er nedfelt i avtalene for de ulike tariffområdene (Spekter, KS og Oslo kommune).

Arbeidstakere har en medbestemmelsesrett som innebærer at arbeidsgiver har plikt til å informere om, og drøfte med de tillitsvalgte, forhold som har direkte sammenheng med virksomhetens daglige drift.

Mange ansatte kvier seg imidlertid for å ta på seg et verv som tillitsvalgt. Det kan virke skremmende å skulle representere sine kolleger overfor arbeidsgiver. Dnj har derfor som mål at alle våre tillitsvalgte skal få skolering så fort som mulig etter at de har påtatt seg et slikt verv. I tillegg kan alle tillitsvalgte henvende seg til sekretariatet for å få råd og veiledning.

Tillitsvalgte deltar også i lokale forhandlinger. Dette er krevende oppgaver som kan føles overveldende. Forhandlingsteknikk vil derfor være en viktig del av tillitsvalgtskoleringen.

Som tillitsvalgt kan du logge deg inn på Den norske jordmorforenings medlemsside, Min side, hvor du blant annet kan lese om forhandlingsteknikk i ulike situasjoner. Her finner du også en oversikt over Dnjs tillitsvalgte ved helseforetakene og hvem som er fylkestillitsvalgt.

8.00 8. desember - 16.00 9. desember 2021
10.00 8. desember - 14.00 9. desember 2021
8.00-16.00 7. februar 2022
8.00 10. februar - 16.00 11. februar 2022
8.00 4. april - 16.00 5. april 2022

Seksjonsleder - Avdeling for gynekologi og fødselshjelp, Fødeseksjon, Drammen sykehus

Vestre Viken er et av landets største helseforetak med ca. 9 400 medarbeidere og har ansvar for spesialisthelsetjenester til omlag 500 000 innbyggere i 22 kommuner.

Våre somatiske sykehus er i Bærum, Drammen, Kongsberg og på Ringerike (inkludert Hallingdal sjukestugu i Ål).Innen feltet psykisk helse og rus har vi ansvar for Blakstad sykehus i Asker, fem distriktspsykiatriske sentre og barne- og ungdomspsykiatri. Vi har egne klinikker for medisinsk diagnostikk, prehospitale tjenester og intern service samt en sentral stab. Sentraladministrasjonen ligger i Drammen.

I tillegg til utredning, behandling og oppfølging av pasienter, driver vi medisinsk forskning, utdanning av helsepersonell og opplæring av pasienter og pårørende.

Se mer på www.vestreviken.no. Søknadsfrist 16.12. Søk her