Tillitsvalgte

Den norske jordmorforening (Dnj) har et godt utbygd tillitsvalgtsapparat.

Det er viktig for organisasjonen å ha valgte representanter som kan ivareta rettighetene til Den norske jordmorforenings medlemmer på den enkelte arbeidsplass.

Dnj arrangerer kurs 2 ganger i året for tillitsvalgte på helseforetak og en gang per å for kommunejordmorkontaktene.

Prinsippet om at de tilsatte skal representeres ved sine organisasjoner er nedfelt i avtalene for de ulike tariffområdene (Spekter, KS og Oslo kommune).

Arbeidstakere har en medbestemmelsesrett som innebærer at arbeidsgiver har plikt til å informere om, og drøfte med de tillitsvalgte, forhold som har direkte sammenheng med virksomhetens daglige drift.

Mange ansatte kvier seg imidlertid for å ta på seg et verv som tillitsvalgt. Det kan virke skremmende å skulle representere sine kolleger overfor arbeidsgiver. Dnj har derfor som mål at alle våre tillitsvalgte skal få skolering så fort som mulig etter at de har påtatt seg et slikt verv. I tillegg kan alle tillitsvalgte henvende seg til sekretariatet for å få råd og veiledning.

Tillitsvalgte deltar også i lokale forhandlinger. Dette er krevende oppgaver som kan føles overveldende. Forhandlingsteknikk vil derfor være en viktig del av tillitsvalgtskoleringen.

Som tillitsvalgt kan du logge deg inn på Den norske jordmorforenings medlemsside, Min side, hvor du blant annet kan lese om forhandlingsteknikk i ulike situasjoner. Her finner du også en oversikt over Dnjs tillitsvalgte ved helseforetakene og hvem som er fylkestillitsvalgt.

8.30-15.00 27. november 2019

Grønt auditorium, Ullevål sykehus

9.00 29. november - 15.00 30. november 2019

Malmø

9.00 2. desember - 16.00 4. desember 2019

Sanner hotell, Hadeland

Jordmor eller helsesykepleier til NFP engasjement i Rogaland
NFP prøves nå ut i Stavanger, Sandnes og Time kommuner og i den forbindelse søkes en engasjert helsesykepleier/jordmor som skal følge opp egne familier i prosjektperioden.
Prosjektengasjement i 100 % stilling frem til juni 2021 med mulighet for forlengelse.
Søknadsfrist 20.11.2019.