Arbeidsliv

Lønn og arbeidsliv.

Arbeidsliv

Den norske jordmorforening er opptatt av at jordmødre skal ha et arbeidsmiljø og arbeidsforhold som sikrer muligheten for å arbeide som jordmødre gjennom et helt yrkesliv.

Dnj mener at:

• Jordmødre skal som hovedregel tilsettes i hel stilling. Deltid skal være den enkelte jordmor sitt valg.
  • Det skal være samsvar mellom jordmortjenestens oppgaver, grunnbemanning og arbeidsbelastning.
  • Jordmødre med flere arbeidsgivere skal sikres pensjonsrettigheter tilsvarende den samlede stillingsbrøk.
  • Jordmødre skal ha mulighet til inngåelse av avtaler om mer individuelt tilpassede arbeidstider, innenfor rammen av Arbeidsmiljøloven (AML).
  • Jordmødre skal ha faglige og administrative karrieremuligheter.

Lønn og tariff

Den norske jordmorforening jobber for at jordmødre skal ha en lønnsutvikling som verdsetter det arbeid som utføres og gjenspeiler den enkeltes utdanning, erfaring, kompetanse og ansvar.

Dnj mener at:

• Det er viktig å ha en tariffstrategi basert på lokal lønnsdannelse som brukes aktivt for å bedre medlemmenes lønnsvilkår.
  • Å ha et tillitsvalgtapparat som ivaretar medlemmenes interesser lokalt.
  • Å bidra til en evaluering av takstsystemet som rammebetingelse for jordmortjenester.
11.00 13. mars - 15.00 14. mars 2024