Informasjon om Korona

Alle nyhetssaker relatert til Korona-pandemien samles her.

Sekretariatet i Den norske jordmorforening har stengt inntil videre og de ansatte har hjemmekontor. Vi er tilgjengelige på telefon og mail.

Vår kontaktinformasjon:

SAN har på vegne av NITO, Norges Farmaceutiske forening og Den norske jordmorforening inngått avtale med Spekter om utvidede rammer for overtidsarbeid i forbindelse med koronavirusepidemien. Avtalen gjelder for overenskomstområde 10, 11 og 13.

SAN og Spekter har inngått avtale om avvikende regler for arbeidstidsplanlegging og fordeling av arbeidstiden i forbindelse med koronapandemien.

SAN inngikk på vegne av Nito, DNJ og Farmaceutene, 27. mars avtale med Spekter for sykehus og helseforetak om avvikende regler for arbeidstidsplanlegging og om fordeling av arbeidstiden som følge av behov for økt arbeidsinnsats under koronapandemien.

Dnj har gjennom Akademikerne inngått avtaler om unntak fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid og overtid i forbindelse med Korona-pandemien.

Fra 10. mars og inntil videre avlyser vi alle tillitsvalgtssamlinger, fagmøter og større medlemsmøter for å bidra til å begrense smittespredning av koronaviruset.

Helsedirektoratet har nå utarbeidet råd for svangerskapsomsorgen og helsestasjonstjenesten for å redusere smitterisikoen og utbredelsen av koronavirus.

Denne uken er det flere ting som er kommet på plass som er viktige for oss jordmødre under koronaepidemien. NB! Status for lovverk og anbefalinger om covid-19 endrer seg raskt. Eldre nyhetssaker bør derfor ikke brukes som kilde til lovverk eller helsefaglige anbefalinger.

Her har vi samlet viktige spørsmål og svar for deg som arbeidstaker og helsepersonell nå under koronavirusutbruddet.