Nyhetsarkiv

I Juli 2018 ble det gjennomført en rekke angrep mot utdannings- og helseinstitusjoner i Nangarhar-provinsen i sør- Afghanistan, der Afghanistankomiteen i samarbeid med lokale helsemyndigheter og med støtte fra Den norske jordmorforening (DNJ) har utdannet jordmødre siden 2002. Som følge av den ustabile situasjonen besluttet afghanske helsemyndigheter og Afghanistankomiteen å stanse undervisningen ved Institute of Health Sciences (IHS), og sende studenter og lærere hjem i midten av juli.

Den 20. juni ble lønnsoppgjøret lukket for SAN (Dnj, Nito og Farmaceutene) i helseforetakene. De tillitsvalgte informerer til medlemmene om sitt resultatet lokalt. Etter sommerferien vil alle lokale B-overenskomster publiseres på DNJs nettsider, på mine sider.

Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt følgende endringer i jordmortakster fra 1. juli 2018:

RBUP jobber med å utvikle et nettbasert veiledningstilbud for foreldre til barn i alderen 0-5 år. Når tilbudet etter planen lanseres i 2021, vil det være en metode til bruk for tjenester rettet mot å støtte foreldre gjennom krevende faser i sped- og småbarnstiden.

Akademikerne har fått gjennomslag for endringer som baner vei for lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass.

Akademikerne, som Dnj er i samarbeid med, brøt natt til 1.mai årets forhandlinger med Oslo kommune. Bruddet går til mekling hos riksmeklingsmannen den 23.mai, med mulighet for streik fra den 24.mai.

Vi gleder oss over at at vi blir hørt! Helse og omsorgsdepartementet foreslår Ny takst for sekundærjordmor ved planlagt hjemmefødsel i høringen "Forslag til endringer/justeringer i forskrift om stønad til dekning av utgifter til jordmorhjelp" som nettopp har blitt sendt ut.  Den norske jordmorforening har i lang tid jobbet målrettet mot departementet for å få på plass en regulert takstordning tilpasset kvinnens og hennes fødselshjelpers behov. I 2015 og  2016 har Dnj fremmet forslag om en såkalt «hjemmefødselspakke» til Helse og omsorgsdepartementet.

5.mai markerer jordmødre over hele landet den internasjonale jordmordagen. For tredje år på rad engasjerer Den norske jordmorforening seg i solidaritet med kvinner i Afghanistan. De to siste årene har vi samlet inn over 600 000 kroner. Dette har resultert i 200 nyutdannede jordmødre og 100 helsesøstre i Afghanistan. Med årets kampanje ønsker vi å utdanne enda flere! Afghanistan er et av verdens farligste steder å bli mor, og for jenter er fødsler mer dødelige enn krigshandlinger.

Vi fikk inn en tekst om kompetanseutvikling i A-delen. Endringer i AFP-ordning som avtalt med LO/NHO ble protokollført. Ellers var det store tema inndelingen i overenskomstområder.

– Lønn må forhandles lokalt på arbeidsplassen, slik at kommunen kan sikre seg nødvendig kompetanse og levere gode tjenester til befolkningen, sier forhandlingsleder Erik Graff.
Natt til tirsdag brøt Akademikerne forhandlingene i Oslo kommune, og oppgjøret går nå til mekling. Akademikerne aksepterte den økonomiske rammen for oppgjøret, men krever at forhandlingene skjer på den enkelte arbeidsplass.

For tredje år på rad utfordrer vi jordmødre og jordmorstudenter over hele landet til å løfte blikket og engasjere seg i solidaritet med kvinner i Afghanistan. De to siste årene har vi samlet inn over 600 000 kroner. Dette har resultert i 200 nyutdannede jordmødre og 100 helsesøstre i Afghanistan. Med årets kampanje ønsker vi å utdanne enda flere! Vi ser frem til en innholdsrik dag med arrangementer rundt i hele landet. I år er det variasjon i hvordan man velger å legge opp arrangementene lokal, vårt motto er Utdanning for livet – men det er valgfritt om man vil løpe eller gjøre noe annet for å samle inn penger.

Dagens ordning for foreldrepermisjon er diskutert i «NOU 2017:6 Offentlig støtte til barnefamiliene». I utredningen anbefales det at foreldrepermisjon skal deles 50/50 mellom mor og far, uten valgfrie uker. Begrunnelsen er likestilling og kvinners yrkeskarriere og lønnsutvikling. Dette forslaget støtter ikke Dnj i sitt høringssvar med henvisning til mors særstilling ved svangerskap, fødsel og amming, samt at individuelle hensyn krever at foreldrene har valgfrihet i hvordan man balanserer arbeid og familieliv.

– Byrådet i Oslo har en ambisjon om å bli verdens «smarteste» by. Dette målet vil de aldri nå så lenge de beholder Norges mest gammeldagse lønnssystem, sier forhandlingsleder Erik Graff (bildet).

På bakgrunn av representantforslagene fra Sp og SV ble det avholdt høring om fødselsomsorgen. Her holdt Den norske jordmorforening innlegg.

11. april var oppstart for forhandlinger om hovedtariffavtalen i kommunesektoren. Jordmorforeningen ivaretas av Akademikerne gjennom vår samarbeidsavtale. Det skal på sentralt nivå forhandles om tekst i HTA.

Den 10. april 2018 åpnet hovedoppgjøret i Spekter-området. Jordmorforeningen, ved Berit G. Syversen og Ida Engen, er representert gjennom SAN.

I september er det i Fredrikstad det skjer! Da skal jordmødre og landsmøtedelegater samles for å skape politikk og dele fagkunnskap.

– Den korte liggetiden på 6–8 timer er bekymringen i fagmiljøet, og dette står vi samlet om. Det opplevde jeg at Høie hørte på og tok til betraktning. Han forventer imidlertid at helseforetakene følger retningslinjene for barselomsorgen, sier Kirsten Jørgensen etter møtet med helseministeren 15.mars.

Nå kan alle medlemmer lese Tidsskriftet på nett.

Representantforslag fra stortingsrepresentantane Kjersti Toppe, Geir Pollestad, Marit Arnstad og Åslaug Sem-Jacobsen om tiltak for å sikre mor og barn en faglig god barselomsorg og hindre uforsvarlige kutt i liggetid på sykehus etter fødsel.
Dette er et svært gledelig og viktig representantforslag! Endelig blir barselomsorgen satt på dagsorden. Her har Den norske jordmorforeningen vært en viktig pådriver og det viser at når modige politikere lytter til fagfolket så nytter det å varsle!