Dear fellow midwifes and obgyns

During this congress European obstetrician/gynecologists and midwifes will meet to learn, discuss and interact to promote female/reproductive health. The congress is endorsed by EMAS.

Do not miss keynote events such as

- Mary Renfrew (UK) -Improvement of maternal and newborn health through midwifery  and Blix (NO) Perspectives on induction and post-term pregnancies

Styret i Helgelandssykehuset har vedtatt å gi sin tilslutning til alternativ 2 a (2), dvs stort akuttsykehus i Sandnessjøen og omegn. Den norske jordmorforening er opptatt av at alle landes kvinner skal få et godt og trygt fødetilbud. Derfor har vi i høringer og innspill til ny helse og sykehusplan skrevet at vi må ivareta en desentralisert og differensiert fødselsomsorg og at alle dagens fødesteder må bevares.

For 5 gang deltar DNJ Oslo med deputasjon i Helse og sosialkomiteen i Oslo Bystyret. Med fokus på flere jordmødre generelt og Barselbesøk av jordmor spesielt.

Leder Tidsskrift for jordmødre 8.2019

Da har det gått litt over ett år siden jeg startet i vervet som leder i Den norske jordmorforening. Det har vært et utfordrende og lærerikt år. Det tar tid å komme inn i en ny rolle.

Gjennom Den norske jordmorforening sitt medlemskap i EMA ( European Midwives Association ) har leder Kari Aarø blitt spurt om å delta som EMA's representant på EBCOG kongressen 2020. EBCOG European Board & College Obstretics and Gynaecology holdes i Bergen 2020.

–  Vi er svært skuffet over at det ikke ligger noen økonomiske føringer i statsbudsjettet for å følge opp helseministerens initiativ om å sette ned en arbeidsgruppe i Helsedirektoratet som skal se på finansiering, bemanning og seleksjon innen fødselsomsorgen, sa leder Kari Aarø leder og sentralstyremedlem Jeanette Venås Engebretsen på høring om statsbudsjettet i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget 15.oktober.

Med stipend på 450.000 kroner håper Sunndal kommune å nå frem til en sykepleier som bærer på en jordmordrøm.

Leder Tidsskrift for jordmødre 7.2019

Helsevesenet står i en kontinuerlig endring og omstilling. Hva er god ledelse gjennom denne endringen?

På høring om fødselsomsorgen 8.oktober i Helse- og omsorgskomiteen går alle fagorganisasjonene inn for SV og SP sitt forslag om å utarbeide en ny NOU.

Ingeniører, teknologer, jordmødre og farmaceuter ved OUS og Helse Bergen kan bli tatt ut i streik fra tirsdag, varsler fagforeningssammenslutningen SAN Helse.

I over 110 år har vi jobbet for å synliggjøre en sterk jordmortjeneste og bedre jordmødrenes arbeidsvilkår. Meld deg inn i landets største og eldste fagforening for jordmødre og få gratis medlemskap ut året.

- Dette har vi jobbet hardt for!
Den norske jordmorforening har i lang tid varslet om problemene innenfor fødselsomsorgen knyttet til bemanning og finansiering, blant annet gjennom vårt innspill til ny nasjonal helse- og sykehusplan, i stortingshøringer, og samtaler og møter med helseministeren, departementet og helsepolitikere. Det er svært gledelig at vi blir hørt, sier Kari Aarø, leder i Den norske jordmorforening.

SAN og medlemsforeningene har kommet i mål i nesten alle helseforetakene i område 10 i årets lønnsforhandlinger. Unntaket er Helse Bergen, Oslo universitetssykehus og Helse Møre og Romsdal der forhandlingene endte med brudd for NITO. Dnj er en del av SAN sammen med NITO og farmaceutene og selv om vi har lokale forhandlinger henger dette sammen.

Den norske jordmorforening, med leder Kari Aarø i spissen, har i lenger tid henvendt seg til helseministeren og bedt om et møte for å diskutere bemanningen ved kvinneklinikkene, også i spontane samtaler med ministeren under forskjellige arrangementer, senest under Arendalsuka. Høies statssekretær, Anne Grethe Erlandsen, inviterer nå Den norske jordmorforening og NSF til dialogmøte om bemanningen ved kvinneklinikkene.

Arendalsuka er en viktig arena for oss, gjennom vår tilstedeværelse byr uken på mange møter og muligheter. I forkant av VG's sak om følgetjenesten fikk leder Kari Aarø på tirsdag en prat med Bent Høie hvor hun tok opp både følgetjenesten og bemanningen på de store sykehusene.

Hun har tatt i mot barn på de utroligste steder. Hjulpet vettskremte turnusleger med vanskelige skulderforløsninger. Og blåst liv i kritthvite unger. Nina Giæver (94) fra Lyngseidet i Troms, ventet med å sette jordmorpunktum, til hun tok imot sitt eget oldebarn.

Leder Tidsskrift for jordmødre 5.2019

Denne måneden besøkte jeg Grorud helsestasjon. Det var virkelig oppløftende å se hva de har fått til der. Men ingenting kommer gratis og jordmødrene har jobbet for å få på plass tilbudet de har.

Den norske jordmorforening reagerer sterkt på at ABC nå mister sitt tilbud om svangerskapskontroller til sine fødende. Dette har vært en av grunnsteinene i tilbudet. Forskning viser at et tilbud der jordmor følger den fødende gjennom svangerskap, fødsel og barsel fører til flere normale fødsler og mindre bruk av epidural.

Hvordan er normalfødsel-situasjonen i dag? Vi har snakket med ABC, Fødeloftet og Storken.

De sentrale partene har avholdt fase 3-forhandlinger i overenskomstområde 10. Forhandlingene startet 12.6.19 kl. 10:00. Bakgrunnen for forhandlingene var at de lokale partene i seks helseforetak ikke hadde oppnådd enighet.

9.00 3. februar - 16.00 4. februar 2020

Scandic Lillestrøm

9.00 13. februar - 15.15 14. februar 2020

Scandic Harstad