Nyhetsarkiv

– Jeg er utrolig stolt og beæret over å bli leder for Den norske jordmorforening. Med engasjementet fra landsmøtet i ryggen er det med stort pågangsmot vi nå skal fortsette arbeidet med å forbedre og trygge arbeidsvilkår for jordmødre i Norge og fremme kvinnehelse og likestilling, sier nyvalgt leder, Kari Aarø.

Helse og omsorgsdepartementet har nå vedtatt endringer i forskrift om stønad til dekning av utgifter til jordmorhjelp med virkning fra 1.oktober 2018. Dette betyr blant annet at det er vedtatt takst for jordmor som assisterer ved hjemmefødsel.

Lege og PhD Hilde Engjom kommer til Jordmordagene i Fredrikstad hvor hun vil presentere sin funn og doktorgrad om tilgang til institusjon og kvinnens risiko for eklampsi og HELLP. Artikkelen med hennes funn ligger tilgjengelig på nett frem til september.

Kjære alle jordmødre,  tusen hjertelig takk for deres innsats på den internasjonale Jordmordagen 5.mai og for at dere står på hvert år for å støtte utdanning av jordmødre på landsbygda i Afghanistan. Afghanistan er fortsatt et av landene der det er farligst å føde. Helsevesenet i landet er under hardt økonomisk press og derfor er det veldig viktig at vi støtter dem. Utdanning av jordmødre redder liv og dere er med på å hjelpe oss å utdanne flere jordmødre i landet.

I Juli 2018 ble det gjennomført en rekke angrep mot utdannings- og helseinstitusjoner i Nangarhar-provinsen i sør- Afghanistan, der Afghanistankomiteen i samarbeid med lokale helsemyndigheter og med støtte fra Den norske jordmorforening (DNJ) har utdannet jordmødre siden 2002. Som følge av den ustabile situasjonen besluttet afghanske helsemyndigheter og Afghanistankomiteen å stanse undervisningen ved Institute of Health Sciences (IHS), og sende studenter og lærere hjem i midten av juli.

Den 20. juni ble lønnsoppgjøret lukket for SAN (Dnj, Nito og Farmaceutene) i helseforetakene. De tillitsvalgte informerer til medlemmene om sitt resultatet lokalt. Etter sommerferien vil alle lokale B-overenskomster publiseres på DNJs nettsider, på mine sider.

Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt følgende endringer i jordmortakster fra 1. juli 2018:

RBUP jobber med å utvikle et nettbasert veiledningstilbud for foreldre til barn i alderen 0-5 år. Når tilbudet etter planen lanseres i 2021, vil det være en metode til bruk for tjenester rettet mot å støtte foreldre gjennom krevende faser i sped- og småbarnstiden.

Akademikerne har fått gjennomslag for endringer som baner vei for lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass.

Akademikerne, som Dnj er i samarbeid med, brøt natt til 1.mai årets forhandlinger med Oslo kommune. Bruddet går til mekling hos riksmeklingsmannen den 23.mai, med mulighet for streik fra den 24.mai.

Vi gleder oss over at at vi blir hørt! Helse og omsorgsdepartementet foreslår Ny takst for sekundærjordmor ved planlagt hjemmefødsel i høringen "Forslag til endringer/justeringer i forskrift om stønad til dekning av utgifter til jordmorhjelp" som nettopp har blitt sendt ut.  Den norske jordmorforening har i lang tid jobbet målrettet mot departementet for å få på plass en regulert takstordning tilpasset kvinnens og hennes fødselshjelpers behov. I 2015 og  2016 har Dnj fremmet forslag om en såkalt «hjemmefødselspakke» til Helse og omsorgsdepartementet.

5.mai markerer jordmødre over hele landet den internasjonale jordmordagen. For tredje år på rad engasjerer Den norske jordmorforening seg i solidaritet med kvinner i Afghanistan. De to siste årene har vi samlet inn over 600 000 kroner. Dette har resultert i 200 nyutdannede jordmødre og 100 helsesøstre i Afghanistan. Med årets kampanje ønsker vi å utdanne enda flere! Afghanistan er et av verdens farligste steder å bli mor, og for jenter er fødsler mer dødelige enn krigshandlinger.

Vi fikk inn en tekst om kompetanseutvikling i A-delen. Endringer i AFP-ordning som avtalt med LO/NHO ble protokollført. Ellers var det store tema inndelingen i overenskomstområder.

– Lønn må forhandles lokalt på arbeidsplassen, slik at kommunen kan sikre seg nødvendig kompetanse og levere gode tjenester til befolkningen, sier forhandlingsleder Erik Graff.
Natt til tirsdag brøt Akademikerne forhandlingene i Oslo kommune, og oppgjøret går nå til mekling. Akademikerne aksepterte den økonomiske rammen for oppgjøret, men krever at forhandlingene skjer på den enkelte arbeidsplass.

For tredje år på rad utfordrer vi jordmødre og jordmorstudenter over hele landet til å løfte blikket og engasjere seg i solidaritet med kvinner i Afghanistan. De to siste årene har vi samlet inn over 600 000 kroner. Dette har resultert i 200 nyutdannede jordmødre og 100 helsesøstre i Afghanistan. Med årets kampanje ønsker vi å utdanne enda flere! Vi ser frem til en innholdsrik dag med arrangementer rundt i hele landet. I år er det variasjon i hvordan man velger å legge opp arrangementene lokal, vårt motto er Utdanning for livet – men det er valgfritt om man vil løpe eller gjøre noe annet for å samle inn penger.

Dagens ordning for foreldrepermisjon er diskutert i «NOU 2017:6 Offentlig støtte til barnefamiliene». I utredningen anbefales det at foreldrepermisjon skal deles 50/50 mellom mor og far, uten valgfrie uker. Begrunnelsen er likestilling og kvinners yrkeskarriere og lønnsutvikling. Dette forslaget støtter ikke Dnj i sitt høringssvar med henvisning til mors særstilling ved svangerskap, fødsel og amming, samt at individuelle hensyn krever at foreldrene har valgfrihet i hvordan man balanserer arbeid og familieliv.

– Byrådet i Oslo har en ambisjon om å bli verdens «smarteste» by. Dette målet vil de aldri nå så lenge de beholder Norges mest gammeldagse lønnssystem, sier forhandlingsleder Erik Graff (bildet).

På bakgrunn av representantforslagene fra Sp og SV ble det avholdt høring om fødselsomsorgen. Her holdt Den norske jordmorforening innlegg.

11. april var oppstart for forhandlinger om hovedtariffavtalen i kommunesektoren. Jordmorforeningen ivaretas av Akademikerne gjennom vår samarbeidsavtale. Det skal på sentralt nivå forhandles om tekst i HTA.

Den 10. april 2018 åpnet hovedoppgjøret i Spekter-området. Jordmorforeningen, ved Berit G. Syversen og Ida Engen, er representert gjennom SAN.

9.00 17. oktober - 17.00 21. oktober 2018

Bad Wildbad, Germany