Nyhetsarkiv

Dnj leder Kisten Jørgensen med varm hilsen under 200 års jubileet for jordmorutdanningen på OsloMet i dag, 1.februar.

Helse- og omsorgsdepartementet har opprettet en egen nettside for utvalget som skal se på prioriteringer i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og tannhelsetjenesten, Blankholmutvalget.

Alle virksomheter som gir helsehjelp utenfor den offentlige helsetjenesten skal betale tilskudd til NPE. For 2018 er det frist for registrering 1. februar. Oppføringen fornyes automatisk, så hvis du ikke har noen endringer i helsepersonellgrupper, årsverk eller kontaktopplysninger, behøver du ikke registrere på nytt.

- Det er provoserende og trist at Spekter-direktør Anne-Kari Bratten kommer med en direkte kvinnefiendtlig uttalelse. I helsesektoren, sektoren med størst andel kvinner i arbeid, er det er kjent problem at kvinner går ufrivillig i deltidsstillinger. Det er ikke slik at kvinner kan gå til arbeidsgiver og be om å få en heltidsstilling.

Helsedirektoratet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet kartlagt dagens videreutdanningstilbud i sykepleie og vurdert om de møter tjenestens behov, eller om det er behov for oppretting av nye masterutdanninger for sykepleiere.

Arbeidet med regionalisering har fortsatt gjennom 2017 for styret og sekretariatet i Dnj. Vi går nå inn i sluttfasen av denne prosessen og våren 2018 vil vi gjennomføre elektroniske valg av regionledere og regionstyremedlemmer. Med regionaliseringen vil vi knytte medlemmene tettere sammen, stå sterkere rustet til å møte utfordringer og styrke vårt viktige tillitsvalgtapparat.

«Vi har i noen år hatt utrolig mye å gjøre og dette har satt sine spor på mange av de som nå føler de har nådd grensen i hva man orker å stå i. Da taler jeg for de som har jobbet i cirka 5–15 år som jordmor. De siste 5 årene har det skjedd mye på vår avdeling. Kvalitetskrav, dokumentasjon og personale med erfaring slutter.»  Slik starter en mail fra fortvilt tillitsvalgt på en av våre store sykehus - sikkert en kjent situasjon for mange.

– Vi gratulerer Akademikerne og Den norske legeforening! En viktig seier for et forsvarlig arbeidsliv hvor arbeidstaker skal ha mulighet til å påvirke sin egen arbeidstid. Samtidig er dette også en seier for tillitsvalgtes rolle og medbestemmelse i arbeidslivet, sier Kirsten Jørgensen i Den norske jordmorforening.

– Statsbudsjettet møter en hardt presset helsesektor med enda flere effektiviseringskrav. Det gjør meg bekymret. Kan vi virkelig løpe fortere og fortsatt opprettholde et forsvarlig helsetilbud?  spør Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Retningslinjen skal erstatte Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen fra 2005.

14.september var Den norske jordmorforening i samarbeidsmøte med Helsedirektoratet, Helfo og NSF Jordmorforbundet (var ikke tilstede). Refusjonsordning og status for takster sto på agendaen. I tillegg hadde Dnj meldt inn blodsukkermåling ved svangerskapsdiabetes og hepatitt B-prøve av alle gravide som saker til møtet og dette ble også diskutert.

–Dette seminaret er proppfullt av spennende foredrag og fremmer viktigheten av å ha jordmorstyrte normalenheter – også på de store sykehuset, sier Kirsten Jørgensen. Dnj-lederen holdt en liten appell på ABC-avdelingens jubileumsseminar, som gikk av stabelen 28 og 29 september, i forbindelse med at avdelingen fyller 20 år.

I forbindelse med utsending av medlemsavgift for september 2017 med forfall 2. oktober, har enkelte medlemmer fått 2 krav denne datoen. Det skal gå an å slette det ene kravet i din nettbank. Dersom du blir trukket for 2 måneder den 2. oktober, kan du velge å slette kravet som ligger inne til 20. oktober. Blir du trukket for 1 måned for mye, vil vi korrigere dette før fakturering av medlemskontingent i november.Vi beklager sterkt den ulempen det medfører.

I eventyret Keiserens nye klær jubler ministre og andre toneangivende over de fine nye klærne til keiseren. De tør ikke annet, selv om klærne er usynlige. Da kan nemlig andre tro at de er udugelige. Det gjelder jo å være politiske korrekt! Omsider er det et lite barn som roper ut sannheten: ”Men han har jo ingen klær på!” Da våkner endelig folket.

Trenger vi en tilsvarende oppvåkning i Norge? Her er en annen åpenbar sannhet, som i disse dager fornektes: En kvinne som har født trenger barseltiden for å komme seg og for å gi barnet en best mulig start.

– Det aller viktigste for oss er kvinnens valgfrihet, ikke om hun tar celleprøven hos jordmor eller fastlege. Men for at kvinner skal ha et reelt valg så må jordmors spesialkompetanse innen kvinnehelse bli anerkjent og bli utnyttet i kommunehelsetjenesten, sier Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Flott at vi blir hørt! I Forslag om ny forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten som sendes ut på høring i disse dager så foreslår Helse og omsorgsdepartementet at profesjon ikke skal ha betydning for ansettelse av ledere for helsestasjonen.

– Den norske jordmorforening er svært bekymret for at Oslo kommune ikke prioriterer ressurser til den lovpålagte jordmortjenesten til gravide og nybakte mødre, og heller prioriterer et helt nytt, ikke nasjonalt prosjekt; "Nye familier". I stedet for å øke sårt trengte ressurser til svangerskaps – og barselomsorgen i kommunen så velger altså Oslo kommune å bevilge flere millioner kroner til helsesøstre som skal på hjemmebesøk til alle vordende mødre, sier Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Vi feirer medlemsvekst og faglig engasjerte jordmødre - søk ekstraordinært jordmorstipend innen 1.oktober!

100 000,- kroner i potten!

Den norske jordmorforening tok initiativ til et møte med tillitsvalgte, jordmødre, sykehusledelsen og statssekretær Frode Hestnes fra Helse og omsorgsdepartementet ved Kvinneklinikken på Ahus i dag. Arbeidspress, grunnbemanning og bemanning under ferieavvikling, samt melding av avvik var blant temaene under et åpent og godt møte!

Vi går en spennende uke i møte - følg med oss på Arendalsuka!