Gratulerer til fødestua i Lofoten

Ammehjelpen deler hvert år ut en Begeistringspris til noen som jobber med ammende mødre. Årets pris går til fødestua ved Nordlandssykehuset i Lofoten.

– Dette kom som en stor overraskelse. Utrolig flott, sier May Vollnes Johansen og Kristin Nyborg. Sammen med jordmorkollega Reidun Karlsen reiser Kristin Nyborg til Nordisk Ammekonferanse i Oslo og mottar prisen fredag 31. mars. Enhetsleder May Vollnes Johansen er stolt på fødestuas vegne:  – Det er virkelig en ære og en stor inspirasjon å motta en pris som dette, sier hun. – Spesielt artig er det at det er en mor som har foreslått oss og at vi kunne hjelpe henne til å få til ammingen er fint å tenke på, sier Johansen.

Juryens begrunnelse:

·         Kunnskap og tid. En ser viktigheten i at helsepersonell har god fagkunnskap og tid nok til å veilede mødrene om amming

·         Forbilledlig oppfølging av Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen

·         Mors opplevelse: Grunnlaget for at ammingen ble vellykket ble lagt på Fødestua. Mor opplevde seg 100 % ivaretatt og lærte seg det grunnleggende om amming, slik at hun ikke ga opp, selv om hun støtte på problemer også etter hjemreise.

9.00 17. oktober - 17.00 21. oktober 2018

Bad Wildbad, Germany