Takster

Privatpraktiserende jordmødre eller jordmødre i kommunen jobber etter et takstsystem.

På nettsiden til Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) kan man få svar på de fleste spørsmål vedrørende regelverk og takster for jordmødre HER

For å legge til rette for bruk av digitale løsninger når det ut fra smittehensyn eller andre årsaker ikke vurderes forsvarlig med fysiske konsultasjoner, videreføres muligheten for å utløse 1b og 1c via video eller telefon permanent. Bruk av takst 1a forutsetter imidlertid fysisk fremmøte. Tjenestene har ansvar for å kartlegge og gjøre en risikovurdering dersom tjenesten midlertidig må redusere åpningstider, gå over til digitale tjenester eller midlertidig stenge ned som følge av alvorlig smitteutbrudd. Individuell kartlegging bør som hovedregel gjøres fysisk og særskilt i konsultasjonen som utløser 1a, og denne konsultasjonen bør alltid være fysisk.

Vi viser for øvrig til faglige råd i koronaveilederen: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kommunale-helse-og-omsorgstjenester/helsestasjon-og-svangerskapsomsorg

Merknad A1 får følgende ordlyd:

"Takstene 1b og 1c kan benyttes ved telefonkonsultasjoner og ved videokonsultasjoner. Det er et vilkår at videokonsultasjon foregår i henhold til krav til informasjonssikkerhet, jf. Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgstjenesten. Video- og telefonkonsultasjon skal være avtalt med pasienten på forhånd. Video- og telefonkonsultasjoner erstatter ikke fysiske konsultasjoner fullt ut, men kan brukes som supplement etter individuell vurdering."

Nye takstbeløp fra 1. juli 2021

1a = 357kr
1b = 179 kr
1c = 123 kr
1d = 61 kr
2 = 121 kr
3a = 821 kr
3b = 1329 kr
4a = 7979 kr
4b = 370 kr
6a =1083 kr
6b = 370 kr
7a = 1030 kr
7b = 1030 kr
7c = 1233 kr
8 = 3990 kr

Endringsforskrift vil bli publisert på Lovdata om kort tid.