Enighet i oppgjøret i kommunesektoren

Lektorene får en lønnsvekst på linje med resten av arbeidslivet. Partene er i tillegg enige om viktige grep for høyt utdannede i skolen frem mot neste oppgjør.

Akademikerne kom torsdag kveld til enighet med KS i meklingen.

-      Lektorene får et oppgjør på linje med frontfaget. Partene er også blitt enige om flere grep som skal løfte lektorene i neste oppgjør. Vi kommer til å fortsette å jobbe hardt for denne gruppen, sier leder i Akademikerne kommune, Jan Olav Birkenhagen.

Partene er blant annet enige om å sette i gang utvalgsarbeid knyttet til rekrutteringsutfordringene i skolen, og å kartlegge lønnsutviklingen for undervisningspersonell. I tillegg vil kollektive, lokale forhandlinger bli en del av løsningen neste år.

-      Det er behov for å se ordentlig på de høyt utdannedes situasjon, og dette er et skritt på veien for å få en felles virkelighetsforståelse. Lektorene har i mange år hatt en svak lønnsutvikling, og rekrutteringssituasjonen i skolen er bekymringsfull. Derfor er jeg glad vi har fått KS med dette arbeidet, sier Birkenhagen.

Akademikernes mål er å endre lønnssystemet for lektorer, slik at forhandlingene skjer på den enkelte skole.

-       Vi er nødt til å endre selve lønnssystemet for å sikre at lærere med høy kompetanse blir værende i, og å velge læreryrket. Akademikerne jobber for lokale, kollektive forhandlinger, som gir de ulike skolene mulighet til å bruke lønn for å dekke sine spesifikke rekrutteringsbehov – og som i større grad belønner lærerne for kompetansen sin, sier Birkenhagen.

Oppgjørene for Akademikernes øvrige medlemmer i kommunesektorene vil gå som planlagt uten sentrale føringer.

For mer informasjon:

Jan Olav Birkenhagen, leder Akademikerne kommune, mob. 952 51 984
Christine Rian Johannessen, kommunikasjonssjef, Akademikerne mob. 977 47 507

8.30-15.00 27. november 2019

Grønt auditorium, Ullevål sykehus

9.00 29. november - 15.00 30. november 2019

Malmø

9.00 2. desember - 16.00 4. desember 2019

Sanner hotell, Hadeland

8.00 14. mai - 16.30 16. mai 2020

Bergen

Avdelingsjordmor KK Bergen
Søknadsfrist 05.12.19

Jordmor eller helsesykepleier til NFP engasjement i Rogaland
NFP prøves nå ut i Stavanger, Sandnes og Time kommuner og i den forbindelse søkes en engasjert helsesykepleier/jordmor som skal følge opp egne familier i prosjektperioden.
Prosjektengasjement i 100 % stilling frem til juni 2021 med mulighet for forlengelse.
Søknadsfrist 20.11.2019.