Mulig streik i sykehusene fra tirsdag

Ingeniører, teknologer, jordmødre og farmaceuter ved OUS og Helse Bergen kan bli tatt ut i streik fra tirsdag, varsler fagforeningssammenslutningen SAN Helse.

Mandag 23. september møtes Spekter og SAN Helse (NITO, Den norske jordmorforening og Norges Farmaceutiske Forening) hos Riksmekleren etter at partene før sommeren ikke klarte å bli enige i mellomoppgjøret.

Meklingen omfatter tre helseforetak: Oslo universitetssykehus HF, Helse Bergen HF, Helse Møre og Romsdal HF.

Tirsdag 24. september kan det bli streik ved Oslo universitetssykehus HF og Helse Bergen HF dersom det ikke oppnås enighet. Det er 112 ingeniører og bioingeniører, radiografer, farmasøyter og jordmødre som tas ut i streik i første runde.

Følger ikke avtalen

-  NITOs medlemmer i sykehusene taper lønn på at arbeidsgivere bryter avtalen vi er enige om for hvordan lønnen fastsettes, sier Brynhild Asperud i NITO. Vi har en lokal lønnsmodell, der både individuelle og lokale forhold skal ha betydning i forhandlingene. Arbeidsgiversiden følger ikke denne modellen og våre medlemmer har tapt penger over tid. Vi mener blant annet at dersom man har tatt relevant etterutdanning, skal det gi lønnsøkning. Vi ser gjentatte eksempler på at erfaring og kompetanseheving ikke verdsettes, sier Asperud.

Det er avtalt mekling 23. september, med frist klokka 24.00. Det er dermed fare for streik i sykehusene fra 24. september.

13.15-15.30 16. april 2024

Kreftforeningens Vitensenter