Ett år som leder

Leder Tidsskrift for jordmødre 8.2019

Da har det gått litt over ett år siden jeg startet i vervet som leder i Den norske jordmorforening. Det har vært et utfordrende og lærerikt år. Det tar tid å komme inn i en ny rolle.

Gjennom dette året har sentralstyret fått satt seg, selv om vi dessverre fikk en utskifting av lederen i region Sør så har vi jobbet godt sammen og har hatt mange konstruktive og gode møter. Det er et flott mannskap, engasjerte og kunnskapsrike jordmødre som bidrar med gode råd og innspill.

Sentralstyret valgte tidlig å opprette et internasjonalt utvalg som består av leder Karolina Mæland, Lene Bachmann og Marte Berger-Nortvedt. Fra før har jordmorforeningen en internasjonal sekretær som for tiden er Trude Thommesen som har ansvar for prosjektet i Afghanistan. Det har vært viktig for meg som leder at de som er medlem av sentralstyret ikke bare skal få tildelt oppgaver, men også skal få muligheten til å få innblikk i hva og hvordan de skal jobbe med oppgavene. Jeg er derfor glad for at jeg har hatt mulighet til å nominere alle de tre i internasjonalt utvalg til oppdrag gjennom vårt medlemskap i Fokus. Marte fikk stipend fra Fokus til å reise på FNs kvinneforum i New York, Lene fikk mulighet til å være observatør på FNs generalforsamling og Karolina vil i disse dager delta på et møte med Fokus i Geneve.

Flere av sentralstyremedlemmene har også bemerket seg i intervjuer og kronikker i aviser. Regionleder i Midt og regionleder i Sør har begge skrevet flere artikler blant annet i forbindelse med den internasjonale jordmordagen, 5 mai. Til sammen hadde vi seks kronikker i anledning jordmordagen. En av vårens viktigste saker i media var da vi før sommeren satte søkelys på bemanningen på de store sykehusene, og Lene Bachmann ble intervjuet av TV2. Tidlig i høst fulgte vi dette opp med en artikkel i Dagens medisin om innsatsstyrt finansiering og en ny runde på TV2, der en jordmor stod fram og fortalte sin historie. Dette resulterte i at vi endelig fikk helseministeren i tale, og det er nå satt ned en arbeidsgruppe i Helsedirektoratet som skal se på bemanning, finansiering og seleksjon. Den norske jordmorforening er klar til å ta fatt på dette arbeidet. Det er skuffende at statsbudsjettet for neste år ikke øker bevilgningene til helseforetakene og fødselsomsorgen. Dette tok vi opp i den muntlige høringen om statsbudsjettet i Stortinget 15. oktober. Den og alle andre høringer vi har deltatt på finner du under jordmorforeningen.no/politikk/hoeringssvar.

Jeg synes det nye sentralstyret har hatt en god start det første året, vi har vært aktive med å sette jordmødres arbeidsforhold og fødselsomsorgen på dagsorden.

Så er mitt andre år i gang. Det er fint å være leder for en tradisjonsrik og solid organisasjon. Jeg håper jeg får truffet enda flere av medlemmene og at vi ser enda flere resultater av Den norske jordmorforening sitt arbeid det neste året.

Kari Aarø

Leder av Den norske jordmorforening