Akademikerne varsler streik i Oslo

Jurister, ingeniører, samfunnsvitere og økonomer i Oslo rådhus er blant gruppene som tas ut i en eventuell streik dersom partene ikke kommer til enighet.

Akademikerne brøt årets lønnsforhandlinger i Oslo kommune natt til 1. mai. I dag sendte Akademikerne varsel om plassfratredelse, som er en oversikt over hvilke medlemmer som tas ut dersom det blir streik.

140 personer vil tas ut fra rådhuset i Oslo: 119 fra byrådsavdelingene og 18 personer fra bystyrets sekretariat. I tillegg inkluderer det tre hovedtillitsvalgte i kommunen.

-       Streiken vil ramme politiske prosesser som blant annet budsjettarbeidet,et stort og viktig digitaliseringsprosjekt i kommunen og forberedelser til høstens valg. Vi ønsker ikke å ramme innbyggerne i byen med uttaket, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.

Foreningene som omfattes av uttaket er Juristforbundet, Samfunnsviterne, Econa, Samfunnsøkonomene, Naturviterne, Afag, Tekna og Nito.

Akademikerne krevde i forhandlingene at disponible midler skulle fordeles gjennom lokale forhandlinger.Oslo kommune avviste dette, og fordelte all lønn sentralt.

-       I dag er det noen få personer i rådhuset som bestemmer lønnen til mange tusen ansatte. Dagens utdaterte lønnssystem innebærer at forhandlingene skjer uavhengig av de ansattes kompetanse og innsats – og gjør det vanskelig for virksomhetene å løse deres ulike behov og utfordringer, sier Graff.

Meklingsfrist er satt til 23. mai ved midnatt. Dersom partene ikke kommer til enighet går Akademikerne til streik i Oslo fra 24. mai.