En helt annen Dina

Jordmødrene som jobber med Dina chatbot har fått unik erfaring med å ha dialog med gravide på en ny måte.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Tidsskrift for jordmødre 9/2020. Denne sommeren publiseres artikler fra Tidsskrift for jordmødre digitalt til glede for nye lesere. Tekst: Kjersti Juul

Tidsskriftet skrev om Dina chatbot i fjor, i anledning ettårsjubileet til det som regnes som Norges første helsechatbot. Målet med tjenesten er å bedre tilbudet ved svangerskapsdiabetes.

Overlege Agnethe Lund beskriver Dina chatbot som et innovasjonsprosjekt. Foto: EIRIN HELLAND, LUMINATE FOTO

– Dina er fortsatt er innovasjonsprosjekt. Kontakten med brukere i løpet av denne perioden tyder på at det er et nyttig verktøy. Dina er tilgjengelig hele døgnet, man kan logge inn via mobil eller PC og man er helt uavhengig av

 time til oppfølging i helsevesenet, sier Agnethe Lund, som er overlege ved Kvinneklinikken på Haukeland universitetssykehus.

Hun påpeker at mange har et stort informasjonsbehov når de får svangerskapsdiabetes.

– Vi vet at spørsmål ofte dukker opp underveis, mange av dem er lette å svare på, men så lenge kvinnen ikke har tilgang på fagfolk, er det lett å ty til nettet der man fort havner på mer uformelle sider for å finne svar.

 

Flere brukergrupper på sikt

I regi av prosjektet ble det gjort grundige brukerundersøkelser og kartlegging av behovet før oppstarten av Dina.

– Vi fikk mange tilbakemeldinger fra brukerne på at de ønsket informasjon som var sikret av helsefaglig personale. Forankringen i helsetjenesten er med andre ord veldig viktig for folk, påpeker Lund.

Hvordan har dere jobbet med å øke bruken og innholdet det siste året?

– Det som er så lurt med Dina, er at spørsmålene hele tiden strømmer inn nå som tjenesten er i drift. Dermed trenger vi ikke nye brukerundersøkelser for å forbedre innholdet, men kan hele tiden lage nye svar, samt forbedre de svarene vi har. Slik jobber vi med Dina kontinuerlig. Våren 2019 hadde vi utvikling av Dina versjon 2.0, der vi forbedret design og så mer på behovet. Det kan være interessant å utvikle Dina for flere brukergrupper, men foreløpig konsentrerer vi oss om svangerskapsdiabetes og jobber med å forbedre svarene vi gir til denne gruppen. Vi har satt av ressurser til at to jordmødre i 20-prosentstilling går igjennom spørsmål, dialoger og det Dina ikke har klart å svare på. Slik har kvaliteten på innholdet blitt mye bedre det siste året.

 

Mer levende tjeneste

Jordmødrene som jobber med Dina har fått en unik erfaring med å ha dialog med gravide på en ny måte. Det handler blant annet om hvordan man lager korte, konsise svar.

Aina Holevik er en av jordmødrene som jobber med Dina i det daglige. Foto: privat

– Dette er en helt annen måte å nå ut med informasjon på, som er mer levende enn en nettside, bok eller brosjyre der du aldri ser hva folk mener. Med Dina er det derimot hele tiden forbedringer i sving, påpeker Lund om prosjektet som er et samarbeid mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten.

Overlegen trekker frem at diabetes er det feltet som er i mest front når det gjelder digitale løsninger.

– Å øke bruken er noe av det vi har jobbet mye med, men som ikke alltid er så lett. I november i fjor fikk vi Dina inn på Helsenorge.no sin side for svangerskapsdiabetes. Vi er stolte av å kunne si at alle nå kan finne «henne» her. Jeg anbefaler alle jordmødre å fortelle om tjenesten til sine pasienter, smiler Lund.

 

Et svar på nesten alt

Aina Holevik er en av jordmødrene som jobber med Dina i det daglige. Hun forteller at blodsukker og kosthold er temaene det spørres mest om.

– Vi ser at det er nødvendig å jobbe ukentlig med redigering. Kunnskap er ferskvare og vi må passe på at det Dina svarer er oppdatert. Chatboten styrer seg selv ved å svare i det daglige på spørsmål, men for utvikling/oppdatering er det nødvendig med noen i kulissene, sier Holevik.

– Det er viktig at de som jobber i de ulike instansene minnes på at Dina eksisterer. Det er en helt annen Dina nå enn for et år siden. Nå svarer hun på det meste som blir spurt om innenfor temaet svangerskapsdiabetes.For å øke bruken av Dina samarbeider hun blant annet med endokrinologisk avdeling og ber dem fortelle om Dina.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.