Vi jobber for at alle gjenværende fødeinstitusjoner skal bestå.

I 1979 var det 95 fødeinstitusjoner i Norge. Ved årsskiftet i år var tallet 45. Antall kvinner med mer enn en times reisevei til en fødeinstitusjon har økt i takt med at fødeinstitusjonene er lagt ned.

Det er ca 500 ikke planlagte fødsler utenfor sykehusene i året. En studie fra 2014 viser at en sentralisering av fødselsomsorgen ikke reduserer risikoen for alvorlige komplikasjoner hos mor. Tilgjengelighet til fødeinstitusjoner er en av flere viktige faktorer for god fødselsomsorg. Den norske jordmorforening ser nå med bekymring på at det foreslås nedleggelse av sykehus og fødeavdelinger i distriktene. Dette betyr en forringelse av tilbudet til fødekvinnen. Det er et paradoks når Statsministeren ønsker at det skal fødes flere barn i Norge.

I tillegg til at det nå er foreslått nedleggelse av sykehuset i Sandnessjøen er det mange steder foreslått sammenslåing av fødeavdelinger om sommeren. Dette frykter vi er et første skritt mot nedleggelse. I 2019 kommer ny nasjonal helse og sykehusplan. Den norske jordmorforening mener den må sørge for en fortsatt differensiert og desentralisert fødselsomsorg og at alle de gjenværende fødeinstitusjonene må bestå.

Feiret baby nummer 300 – samme dag ble sykehuset foreslått nedlagt. NRK 04.12.18