Til lykke med samefolkets dag 6.februar!

I år er det 100 års siden jordmor og samerettsforkjemper Elsa Laula Renberg tok initiativ til samenes første landsmøte i Trondheim i 2017. Den norske jordmorforening ønsker til lykke med samefolkets dag 6.februar og jubileet for samenes første landsmøte i Trondheim.

Det er sterkt å lese om Elsa Laula Renbergs liv, politiske arbeide og kamp for både samer og kvinnesak.  Hun var født i Sverige og utdannet jordmor fra jordmorskolen i Stockholm. Giftet seg senere med en norsk reindriftssame og flyttet etter hvert til området rundt Mosjøen. Hun var tidlig opptatt av samiske rettighetsspørsmål. I 1910 stiftet hun den første samiske kvinneforeningen og i 1917 organiserte hun altså det første nordiske samemøtet i Trondheim med over 150 deltakere. Åpningsdagen for dette møtet har senere blitt feiret som Samenes nasjonaldag både i Norge, Sverige, Finland og Russland.

Som jordmødre og Norges eldste fagforening for kvinner er det inspirerende å minnes Elsa Laula Renbergs historie. I en tid der kvinner ikke ennå hadde fått stemmerett, hvor det var sterk mannsdominans og hvor samenes rettigheter var undertrykt så sto hun frem som en ytterst sterk kvinne og et forbilde.

Av våre samiske medlemmer blir vi minnet på at hennes arbeide for å ivareta samenes rett til å leve sin i sine tradisjoner fortsetter, i vår fagforening.

Den norske jordmorforening ønsker til lykke med samenes nasjonaldag 6. februar og med den store 100 års festen i Tråante.

Opphav foto: Wikipedia

11.00 10. april - 15.00 11. april 2024