Statsbudsjettet 2019: Hvor er midler til fødselsomsorgen?

– Fraværet av budsjetterte midler til å trygge fødselsomsorgen og ivareta jordmødres arbeidsvilkår er tydelig i årets statsbudsjett. Fødselsomsorg er ikke nevnt med et ord. Den norske jordmorforening er særlig bekymret over at tidligere vedtak i Stortinget overhode ikke blir fulgt opp i statsbudsjettet. Vårt arbeid med politisk påvirkning bidro i mai til at to representantforslag ble fremmet, fra henholdsvis Sp og SV. Forslagene omhandlet tiltak for å sikre mor og barn en faglig god barselomsorg og hindre uforsvarlige kutt i liggetid på sykehus etter fødsel. 24.mai 2018 vedtok Stortinget i alt syv vedtak der regjeringen blir bedt om å gjennomføre tiltak for å styrke fødselsomsorgen og den kommunale jordmortjenesten. I årets statsbudsjett fraskriver regjeringen seg ansvar for tidligere fattede vedtak og dette er urovekkende, sier Kari Aarø, leder i Den norske jordmorforening.

8.30 27. mai - 15.00 28. mai 2019

Scandic Ishavshotel, Tromsø

9.00 31. oktober - 16.00 1. november 2019

Thon Hotel Vika Atrium

9.00 7. november - 17.00 8. november 2019

Kristiansand

9.00 29. november - 15.00 30. november 2019

Malmø

Nytt stipendiatprosjekt om intermitterende auskultasjon er lyst ut med søknadsfrist 26. mai. Det er en treårig stilling på full tid, kan også tas over fire år i 75%. PhD stipendiat til prosjekt om fosterovervåking, KVI Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse, Oslo universitetssykehus HF.