Protest mot foreslått fødekutt og sammenslåing med fødeavdelingen i Molde

Sentralstyremedlem og regionleder Brit Helden Bjørås holdt appell under folkemøtet og protestaksjonen utenfor Kristiansund Sykehus 21.januar. Over 1000 Nordmøringer gikk i tog fra Rådhusplassen. Engasjementet er stort! Paroler, appeller og kulturelle innslag - for å protestere mot foreslått fødekutt og sammenslåing med fødeavdelingen i Molde. Dette lenge før den videre prosessen rundt nytt felles sykehus er bestemt!

Den norske jordmorforening mener det skal være et differensiert fødetilbud til alle. Det betyr at fødetilbudet må være variert og tilpasset etter grad av risiko. Det er god og trygg fødselsomsorg. Jordmorstyrt omsorg gir flere normale fødsler. Dnj mener at alle dagens fødeinstitusjoner skal bestå. Lang reisevei, som det er på Nordmøre, øker risikoen for transportfødsler og er en fare med tanke på evt komplikasjoner som kan oppstå. Dnj sitt mål er at antall transportfødsler og uplanlagte hjemmefødsler blir minimalisert. Følgetjenesten skal være faglig forsvarlig, helhetlig med standardiserte pasientforløp for gravide og fødende.

11.00 10. april - 15.00 11. april 2024

Sanner Hotell, Gran