Mellomoppgjøret 2017 i Oslo kommune: Enighet mellom partene

– Akademikerne har et klart mål om at lønnsforhandlingene skal skje lokalt på den enkelte arbeidsplass. Oslo har offentlig sektors mest utdaterte lønnssystem, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.

Årets lønnsforhandlinger mellom Akademikerne og Oslo kommune endte med brudd for 3 uker siden, fordi ingenting av lønnspotten ble satt av til lokale forhandlinger.

-         Vi gikk inn i meklingen med et mål om at lønnsøkning skal bestemmes i den enkelte etat og bydel. Arbeidsgiver er nødt til å kunne bruke lønn som virkemiddel for å tiltrekke seg nødvendige kompetanse – for eksempel innen teknologi, sier Graff.

Tirsdag kom partene til enighet under mekling. Akademikerne fikk ikke gjennomslag for noen lokal pott. Partene har imidlertid blitt enige om å sette seg ned høsten 2017 for å diskutere veien videre for forhandlingssystemet i Oslo. Dette gjør at Akademikerne valgte å akseptere meklingsmannens forslag.

-         Vi er ikke fornøyd med resultatet, men vi ser det ikke som hensiktsmessig å streike i år. Neste års oppgjør blir viktig, der vårt mål er en endring av lønnssystemet. Oslo har en ambisjon om å bli en «smartere by», og da er det helt nødvendig med lokale lønnsforhandlinger, sier Graff.

Oppgjørets økonomiske ramme innebærer en ramme på 2,4% på årsvirkning, dvs. 2,15% på tabell, minimum 9000 kr.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Erik Graff, forhandlingsleder, Akademikerne i Oslo kommune mob. 907 91 124
Christine Rian Johannessen, kommunikasjonssjef, Akademikerne mob. 977 47 507