Marker kvinnedagen!

Leder Tidsskrift for jordmødre1/19

at mange jordmødre går i årets 8. mars tog.

Vi er godt i gang med 2019 og starten av året har Den norske jordmorforening blant annet brukt til å besøke jordmorstudentene. Denne uken avslutter jeg med å besøke studentene i Bergen. Studenten er viktig for oss i Den norske jordmorforening. Både for å rekruttere nye medlemmer, men også for å få informasjon om hvordan jobbsituasjonen er for jordmødre rundt om i landet. I Trondheim og Vestfold er studentene bekymret for at de ikke får jobb etter endt utdanning, det samme er de i Tromsø og Bergen. Regjeringen vil satse på jordmortjenesten og blant annet utdanne flere. Det er bra, men de må først sørge for at de som er under utdanning og som er nyutdannet får jobb. Da ville jordmortjenesten fått et kraftig løft. Det er de unge som er fremtiden og som skal forme og utvikle jordmorfaget. Derfor er det viktig at vi alle tar godt imot dem både når de er studenter og som nye kollegaer. De er også viktig for fremtiden for Den norske jordmorforening, derfor er det bra at du synliggjør og forteller hvorfor du har valgt å være medlem hos oss. Fortell om det lokale engasjementet, jordmor tilhørigheten, våre gode tillitsvalgte og om gleden ved å være jordmor. Fortell om at vi sammen kan påvirke hvilken retning svangerskap-, fødsel- og barselomsorgen skal ta.

Det er snart 8. mars og kvinnedagen. I år vil nok mange av parolene omhandle abortloven, men det er også mange paroler om fødselsomsorgen og kvinnehelse. Jeg håper
at mange jordmødre går i årets 8. mars tog. I Oslo og Bergen er det en parole som heter «forsvarlig fødsels- og barselomsorg i hele Landet», og i Bergen har lokallaget i tillegg sendt inn «Kvinnehelse=Barnehelse=Folkehelse».
I Trondheim har de følgende paroler som er aktuell for oss «Flere jordmødre nå», og i Tromsø har de «Kvinner krever bedre helse- og barseltilbud». Det er altså et stort engasjement for en bedre fødsels- og barselomsorg. Det er viktig å kjempe for alt som ikke er bra, men vi må også bli flinkere å framsnakke alt som er bra. Vi jordmødre betyr mye for mange. Vi skal samarbeide med helsesykepleiere, fødselsleger, fastleger og barneleger til det beste for den nye familien.
Det har stor betydning for den gravide fødende og barselkvinnen at vi alle har samme mål. Vi skal ikke ha en debatt som skremmer kvinnene, men en debatt som fremmer behovet for en god tjeneste. Den 11. februar var jeg på en debatt arrangert av Helse-tjenesteaksjonen med tittelen «samhandling eller samlebånd». Fødselslege og samfunnsdebattant Agnete Lund hadde en innledning der hun blant annet sa «politikerne må begynne å lytte til fagpersonene, og vi må framsnakke oss selv, bare glem å snakke om travelhet og mangel på ressurser det er ingen som gidder å høre på oss likevel».

Så la oss snakke om det positive, hvorfor vi orker å jobbe jul, nyttår, netter og helger. Snakk om det på vaktrommet, til studentene, politikerne og alle som vil høre på oss. Fortell de gode historiene om det flotte arbeidet vi gjør for kvinnene og kvinnehelse hver dag. Kanskje vil politikerne våkne og sørge for at vi fortsatt orker å jobbe i helsevesenet i fremtiden.

Kari Aarø

Leder av Den norske jordmorforening