Lite konstruktivt utspill fra Bratten

- Det er provoserende og trist at Spekter-direktør Anne-Kari Bratten kommer med en direkte kvinnefiendtlig uttalelse. I helsesektoren, sektoren med størst andel kvinner i arbeid, er det er kjent problem at kvinner går ufrivillig i deltidsstillinger. Det er ikke slik at kvinner kan gå til arbeidsgiver og be om å få en heltidsstilling.

Blant mange jordmødre er ønsket om å få heltidsstillinger stort, mens arbeidsgivere oppretter deltidsstillinger for å få stillings- og spekulative budsjettkabaler til å gå opp. Den norske jordmorforening jobber aktivt for å få flere heltidsstillinger for jordmødre, både med helsemyndigheter, gjennom politisk påvirkning og i forhandlingssituasjoner. I fremtiden imøtekommer vi mer konstruktive innspill til samfunnsdebatten fra Spekter-direktøren, sier Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Les Spekter-direktørens uttalelse i Aftenposten: – Mange kvinner vil heller gå og shoppe på CC Vest enn å jobbe.