Jordmorutdanningen 200 år!

Dnj leder Kisten Jørgensen med varm hilsen under 200 års jubileet for jordmorutdanningen på OsloMet i dag, 1.februar.

I talen så hun blant annet tilbake på rollen Tidsskrift for jordmødre har spilt for dannelsen av landets første fagforening for kvinner; Den norske jordmorforening. Tidsskriftet ble først utgitt i 1895 og fikk en viktig oppgave med å holde faget ved like. I 1896 ble jordmødrene oppfordret i tidsskriftet til å danne foreninger over hele landet, mens i 1908 lød oppfordringen at jordmødrene måtte slutte seg sammen i én forening: som resulterte i Den norske jordmorforening.– Det er et langt sprang fra datidens jordmorutdanning til vår tid. Det jordmorfaglige ansvar og arbeidsområde har endret seg. I dag har jordmor en nøkkelkompetanse innen både reproduktiv og seksuell helse; hele kvinnehelsen, sa Jørgensen.