Festen er over!

Etter fem fantastiske dager på ICM kongress, er «jordmorhjertet» fylt med stolthet og ydmykhet- å treffe jordmødre fra hele verden, til tross for ulike forutsetninger og kulturer, men og hvor like de samme problem er- fyller en meg glede over å tilhøre et  globalt jordmorfellesskap!

Når jeg er her i Toronto er det tydelig at det er mye ved den norske fødselshjelpen som vi kan være stolte av, både høy faglig kvalitet og at jordmødre  er tilstede på fødsler.

Å treffe jordmødre fra hele verden, til tross for de ulike forutsetninger, har vært utrolig lærerikt! Samtidig som det er interessant å se at vi også strever med mange av de samme problemene.

Erfaringer og kunnskap har blitt delt gjennom 700 foredrag - valgets kval har vært konstant! Det har vært foredrag om alt fra menneskerettigheter i fødsel, respektfull omsorg og informert samtykke, hva er den optimale timing for induksjon av fødsel? til hvordan kan sectiofrekvensen reduseres i verden?

Det var bare så inspirerende å høre på jordmødre legge fram sine forskningsresultater,  og mest av alt var jeg stolt av alle de norske jordmødre som bidro med sine resultater.

Signe Egenbergs workshop « Blødning etter fødsel» skapte stort engasjement. Hent fram gammel kunnskap: Deltakere fikk lære at uteruskompressjon er livreddende førstehjelp.

Anne Lise Thoresen fra UIT( Tromsø) og Helle Andersen løftet fram fra sin forskning viktigheten av å utdanne jordmødre til en global verden.

Eline S Vik og Gunn Haukeland inspirerte publikum med sine fortellinger fra kvinners opplevelse av å føde før de kom på sykehus. Jordmødre er kvinners stemme var hovedbudskapet!

Takk til Toronto- takk til ICM og den Canadiske jordmorforening for en fantastisk gjennomført kongress! Vi sees på Bali!

13.15-15.30 16. april 2024

Kreftforeningens Vitensenter