Den norske jordmorforening på møte i Rådhuset i Oslo om jordmortjenesten

Byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester inviterte Dnj for å diskutere dagens jordmorsituasjon i Oslo 7.februar.

Møtet var et resultat av flere innspill fra Dnj regionsleder Siri von Krogh og HTV Ingebjørg Coward rundt bekymring for den manglende jordmordekning i kommunen. Seksjonssjef Nina Backer-Rød og spesialrådgiver Nadja Hundhammer, samt politisk rådgiver for Inga Marte Torkildsen, lyttet til våre innspill og forslag til forbedringer for tjenesten. Oppsummert trenger Oslo kommune minst 80 flere jordmorsårsverk (i dag er det ca 40) for å tilby en likeverdig og helhetlig jordmortjeneste for sine innbyggere. Dette var Dnj svært tydelige på i møtet!
Alt i alt var dette et konstruktivt og godt møte. Nå er det opptil politikerne å ta sitt ansvar for forsvarlig jordmortjeneste i hovedstaden!

8.30-17.50 22. oktober 2018

Radisson Blu Scandinavia Hotel