Barselomsorg er å skape trygghet

Leder Tidsskrift for jordmødre 9/18

En kvinne velger å bære frem et alvorlig sykt barn en annen velger å ta abort. Alle har lest deres sterke historier i avisen denne høsten. Jordmødre treffer dem begge, og vi skal være der for dem og gi støtte og om- sorg, uansett valg. Vi må ha tillit til at kvinner selv kan ta valget for seg og sin familie. Den norske jordmorforening støtter abortlovens paragraf 2c slik den står. Dette på linje med våre kollegaer i Norsk gynekologisk forening og Sykepleierforbundet.

Barselomsorgen har også vært på agendaen i media i år. Jordmorforeningen har skrevet avisinnlegg og vært i møte med helseministeren og andre politikere. 24. mai fattet Stortinget blant annet et eget vedtak om barsel- omsorgen. Dette viser at politisk påvirkning virker, men det må mer enn fine ord til for å styrke barselomsorgen. At det nå bevilges mer penger til kommunen for å tilby hjemmebesøk er bra, men noe må også gjøres inne på sykehusene. Oftere og oftere blir barsel nedprioritert. De som jobber på barsel forteller om et enormt arbeids- press med dårlig bemanning. Våre naboland opplever det samme. I forrige uke ble det bestemt at barselhotel- let på Rigshospitalet i København blir stengt. Økonomi er årsaken, argumentet er at barselhotell er luksus.

Friske førstegangsfødende skal reise hjem etter 4 timer. Barselomsorg handler ikke om luksus, men om å skape trygghet for den nye familien før man reiser hjem. Det er råd om amming, stell av barnet eller bare støtte på at

man kan klare de store forandringene det er å bli foreldre. Det handler om å forebygge og avdekke barseldepresjon, det handler om kvinnehelse. God barselomsorg er for noen å reise tidlig hjem med oppfølging i hjemmet. For andre er det å bli noen dager på barselavdelingen eller barselhotellet. Et par jeg var på hjemmebesøk hos sa: «det følger jo ikke med en bruks- anvisning». Jeg tror ikke foreldre trenger en bruksanvis- ning, men de trenger råd og støtte. God barselomsorg er forebygging, også i et lengre perspektiv. Forskning viser at tidlig innsats allerede i barseltiden, kan forebygge psykiske problemer hos både mor og barn. Vi må fort- sette å holde oppe fokuset på barselomsorgen, det er mye arbeid igjen. Snart skriver vi 2019 der barsel- omsorgen fremdeles blir viktig for jordmorforeningen.

Julen nærmer seg, å jobbe på en føde eller barselavdeling betyr jobb når mange andre har fri. Enten du jobber eller har fri håper jeg du får noen fine dager. Jeg ønsker alle en fin advent og juletid.

Kari Aarø

Leder av Den norske jordmorforening