Arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå individuell avtale om å utvide den daglige arbeidstida til klokka 23.00 uten at det regnes som nattarbeid

Et flertall i Stortinget bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre gikk 1. juni inn for dette forslaget. Stortingsflertallet støtter Arbeidstidsutvalget sin innstilling som pekte på behovet for mer fleksible regler for kveldsarbeid. I dagens arbeidsmiljølov blir arbeid mellom klokka 21.00 og 06.00 definert som nattarbeid.

Dnj er som arbeidstakerorganisasjon skeptisk til svekkelse av bestemmelser som skal verne arbeidstakerne mot belastende arbeidstidsordninger. Endringer i arbeidsmiljøloven må ikke bidra til at arbeidstakernes kollektive rett til medbestemmelse gjennom tariffavtaler reduseres. Dnj er kritisk til å utvide kveldsarbeidsbegrepet og er bekymret for fremtidige konsekvenser for vår yrkesgruppe når det gjelder lønns og arbeidsvilkår ved nattarbeid.

10.00 21. januar - 14.00 22. januar 2019

Soria Moria, Oslo