AKADEMIKERNE BRYTER I KOMMUNENE: Lektorene nedprioriteres nok en gang

Lektorene har vært lønnstapere i kommunen i årevis, samtidig som skolen mangler kvalifiserte lærere. – For å gjøre det mer attraktivt å jobbe i skolen må KS verdsette høy kompetanse i langt større grad, sier leder for Akademikerne kommune, Jan Olav Birkenhagen.

Akademikerne brøt forhandlingene i kommunesektoren rett etter midnatt.Akademikerne jobbet hardt for at lektorene skulle få et lønnsløft etter mange magre oppgjør.

- Lektorene har hatt den svakeste lønnsutviklingen i kommunesektoren de siste årene, og dette oppgjøret er ikke i nærheten av å rette opp situasjonen. Kompetansesituasjonen i skolen er bekymringsfull, og oppgjøret er et tydelig signal fra KS om at de ikke verdsetter høy kompetanse, sier Jan Olav Birkenhagen, leder i Akademikerne kommune.

Norsk- og mattematikklærere er mangelvare, og i yrkesfagene er situasjonen særlig alvorlig: Der har bare 53 prosent av matematikklærerne både formell fagkompetanse og høyere utdanning med pedagogikk.

For Akademikerne er det åpenbart at dagens rigide lønnssystem er en del av problemet. Akademikernes krevde at all lønn skal forhandles lokalt, men KS imøtekom ikke kravet.

- Dette oppgjøret er et godt eksempel på at sentrale forhandlinger har svært lav treffsikkerhet: Når man gir enkelte grupper lønnsløft, følger andre grupper automatisk med – grupper som det ikke finnes argumenter for å løfte. Dette rammer lektorene der det er reelle behov for lønnsutvikling, sier Birkenhagen.

Pensjon er også en del av bruddgrunnlaget. I fjor ble partene enige om ny offentlig tjenestepensjon. I mellomoppgjøret behandlet partene innføring av de nye reglene for KS-sektoren, og prosessen knyttet til gjenstående arbeid med blant annet særaldersgrenser og AFP.

- KS sitt forslag innebærer en prosess og et system der arbeidstakerne står igjen med en svakere forhandlingsposisjon i pensjonsspørsmål i fremtiden. Helt konkret handler det om å flytte pensjonsbestemmelsene ut av hovedtariffavtalen og inn i en særavtale, og det kan vi ikke godta, sier Birkenhagen.

Oppgjøret går nå til mekling, og frist er satt til 23. mai klokken 24.00.

8.30-15.00 27. november 2019

Grønt auditorium, Ullevål sykehus

9.00 29. november - 15.00 30. november 2019

Malmø

9.00 2. desember - 16.00 4. desember 2019

Sanner hotell, Hadeland

8.00 14. mai - 16.30 16. mai 2020

Bergen

Avdelingsjordmor KK Bergen
Søknadsfrist 05.12.19

Jordmor eller helsesykepleier til NFP engasjement i Rogaland
NFP prøves nå ut i Stavanger, Sandnes og Time kommuner og i den forbindelse søkes en engasjert helsesykepleier/jordmor som skal følge opp egne familier i prosjektperioden.
Prosjektengasjement i 100 % stilling frem til juni 2021 med mulighet for forlengelse.
Søknadsfrist 20.11.2019.