Akademikerne bryter forhandlingene i Oslo kommune Årets oppgjør viser at Oslo kommune i for liten grad belønner ansatte med høy utdannelse, og gjør det mindre attraktivt å jobbe i kommunen.

Akademikerne brøt natt til onsdag lønnsforhandlingene med Oslo kommune. Akademikerne krevde at forhandlingene skal skje lokalt på den enkelte arbeidsplass. Kommunen valgte å ikke sette av noen penger til lokale forhandlinger, og høyt utdannede ble overhodet ikke prioritert i oppgjøret.

– I dag er det noen få personer i rådhuset som bestemmer lønnen til mange tusen ansatte. Dagens utdaterte lønnssystem innebærer at forhandlingene skjer uavhengig av de ansattes kompetanse og innsats – og gjør det vanskelig for virksomhetene å løse deres ulike behov og utfordringer, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.

Deler av Oslo kommune sliter med å beholde ansatte over tid, ogmed å rekruttere spesialister innen for eksempel teknologi og miljø.

– Oslo kommune har skyhøye ambisjoner innen velferd, miljø og digitalisering, og har et mål om å bli verdens «smarteste» by. Et mer fleksibelt og moderne lønnssystem hadde gjort det lettere å nå disse målene, sier Graff.

Byrådet og leder Raymond Johansen har gått høyt på banen og lovet å få ned konsulentbruken i Oslo kommune. Ferske tall Akademikerne har hentet ut fra Oslo kommune viser at utviklingen går motsatt vei: I 2018 brukte Oslo over 1,8 milliarder på konsulenter.

– Det er en økning på 24 prosent siden 2015. Istedenfor å bruke så store summer på konsulenter bør kommunen sørge for et lønnssystem som sikrer at erfarne ansatte blir i kommunen over tid, sier Graff.

11.00 10. april - 15.00 11. april 2024

Sanner Hotell, Gran