20 millioner til jordmortjeneste i kommunene i statsbudsjettet

- I statsbudsjettet som er fremforhandlet med Krf er det satt av 20 millioner til jordmortjenesten i kommunene. Dette er en tilskuddspost som antageligvis betyr at dette er midler som vil lyses ut og som kommuner må søke på. Dette viser at styrkning av kommunejordmortjenesten fortsatt er en viktig sak for politikerne. Men fakta er at nasjonalt mangler vi fortsatt mellom 600 og 700 jordmorårsverk i kommunene for å oppfylle nasjonale krav og anbefalinger, sier Kari Aarø, leder i Den norske jordmorforening.

- Kvinner  i Norge har rett til en fullverdig omsorg der de står fritt til å velge mellom å følges opp av jordmor eller fastlege i svangerskapet og der de får hjemmebesøk av jordmor etter hjemreise fra fødeavdelingen.
Det er også satt av 100 millioner til helsestasjon- og skolehelsetjenesten, her skulle vi gjerne sett at noe av disse midlene var øremerket jordmortjenesten. I det nye budsjettet er det ingen nye midler til fødselsomsorgen i helseforetakene, dette ser vi med svært stor bekymring på, sier Aarø.

Krf: Historisk satsning på familiene.
Hele budsjettavtalen ser du lenke til i bunnen av saken.

10.00 21. januar - 14.00 22. januar 2019

Soria Moria, Oslo