Nyhetsarkiv

Gratulerer med kvinnedagen! I denne anledningen synes vi det passer med en artikkel som handler om oss, som er den eldste fagforening for kvinner i Norge.

Nå i februar er det fem år siden vi feiret at det var 200 år siden jordmorutdanningen ble etablert i Norge og det passer med et historisk tilbakeblikk på jordmorfaget.

Den Norske Jordmorforening mener at Norge bør åpne for femårig masterutdanning for jordmødre. Dette vil sikre at jordmødrene får den omfattende og komplekse kunnskapen som er nødvendig for å ivareta kvinnehelse i et livsløpsperspektiv. Og jordmødrene kan få bruke hele sitt kompetanseområde – til beste for befolkningen.

ABC ved Oslo Universitetssykehus fyller 25 år. Meld deg på jubileumsseminar 24. og 25. november. Påmelding til jubileumsseminaret har åpnet.

Mandag formiddag var leder Lena Henriksen og 1. nestleder Eline Skirnisdottir Vik på Stortinget for å gi innspill til statsbudsjettet. Her kan du lese høringsinnspillene fra Den norske jordmorforening.

6. oktober la finansminister Trygve Slagsvold Vedum frem nasjonalbudsjettet og et forslag til Stortinget om statsbudsjett for 2023. Her er Den norske jordmorforenings reaksjoner på statsbudsjettet.

Under Den norske jordmorforening sitt 48. landsmøte i Sola 22.-23. september ble det valgt ny politisk ledelse i Dnj.

Alina Liepinaitienė forteller at hun kom til den nordiske jordmorkongressen sammen med tre jordmorstudenter som hun er veileder for. Alina jobber ved jordmorutdanningen i Kaunas i Litauen, og fra september er hun også PhD-kandidat.

– Psykisk helse hos gravide og nybakte mødre befinner seg i et skjæringspunkt av mange fag, som fører til at ingen tar ansvar, sier professor Malin Eberhard-Gran.

Hva kan vi lære av drukningstragedien i Tromsø? Jordmor Helena Roos var blant foredragsholderne da konferanse om integrering, flyktningehelse og kommunale tjenester ble avholdt i april.

Dnjs valgkomite har nå levert inn sin endelige innstilling på ledertrioen til Den norske jordmorforening, Faglig etisk utvalg (Feu) og desisorer.

Bli bedre kjent med kandidatene

Dnjs valgkomite har talt, og innstiller Lena Henriksen (49) som ny leder av Den norske jordmorforening. Nå blir det opp til landsmøte i september å avgjøre om hun får tilliten. Lena selv er klar for oppgaven.

Line Elise Sloper-Svanevik er kvinnen bak det fødselsforberedende kurset «Positiv Fødsel» som har blitt populært blant mange gravide i Norge. I fjor høst debuterte hun også som forfatter med boka «Positiv fødsel – en føderevolusjon».

-- Det økonomiske resultatet gir en lønnsvekst over frontfagets anslag, sier forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune Erik Graff.

Enighet med KS i meklingen i kommunal sektor.

Akademikerne har plassfratredelse i KS-området, som det er varslet et nulluttak i første omgang.