Nyhetsarkiv

Den norske jordmorforening skal i sammenslutningen SAN til Riksmekler 2. og 3. februar-

Forhandlingssammenslutningen SAN brøt på kvelden den 08.desember de avsluttende, sentrale forhandlingene med arbeidsgiverforeningen Spekter.

SAN og medlemsforeningene har kommet i mål i noen av helseforetakene i område 10 i årets lønnsforhandlinger.

Hva gjør du hvis du blir tatt ut i streik? Hva skjer med lønna di, og kan du ta ut ferie som planlagt? Her finner du svar på spørsmål rundt streik.

Fra 1. januar 2021 er det nye takster. I tillegg må oppgjør gjøres direkte dersom du driver jordmorpraksis privat.

Vil du være med i historisk samarbeid for å sikre faglige retningslinger for  ivaretagelse av fødsel hos friske kvinner med et friskt barn til termin?

SAN har fått meklingsdatoer hos Riksmekleren med Spekter i tariffoppgjøret 2020 satt til 2. og 3. februar.

Fare for streik i tre helseforetak. Om partene ikke blir enige kan det bli streik fra torsdag.

SAN og Spekter avtalte tidligere i oktober det videre forhandlingsløp med lokale forhandlinger i helseforetakene.

Oslo-ansatte får en lønnsvekst på nivå med privat sektor, og pensjonsordningen tariffestes. Akademikerne fikk ikke gjennomslag for sitt systemkrav.

Akademikerne valgte å anbefale tilbudet fra KS i meklingen natt til torsdag 15. oktober. Deretter er det opp til hver forening å akseptere overfor KS da partsforholdet ligger til den enkelte forening. DNJ har akseptert overfor KS innenfor fristen 23.10.

Legeforeningen varsler at til sammen 23 leger i Tromsø, Trondheim, Narvik, Bergen og Stavanger tas ut i streik fra og med mandag 26. oktober.

Dnj og Akademikerne brøt natt til onsdag 16. september forhandlingene i årets hovedoppgjør med KS og med Oslo kommune.

I år står vi foran et hovedoppgjør i en ekstra-ordinær situasjon med koronapandemi og hvor deler av norsk næringsliv sliter. Tariffavtalene skal forhandles både når det gjelder tekst og lønn.

Mandag 14. september inviterte DNJ region Midt til høstens første webinar

Dnj er gjennom sin forhandlingssammenslutning SAN kommet til enighet med Spekter i de innledende forhandlingene om overenskomstrevisjon, det vil si A-delen og protokollen til denne.

Lønnsoppgjøret i Spekter-området starter 25. august. KS-sektoren starter 3. september.

Else Marie Vengene, født 15. mai 1930, døde 18. juli 2020, etter et langt og innholdsrikt liv i jordmorfagets tjeneste. Hun begraves fredag 24. juli kl 14.30 Vestre Gravlund, nye kapell.

10 juni fikk helseforetakene overlevert et justert oppdragsdokument for 2020, der de fikk et nytt oppdrag med å følge opp kompetanse- og
ressursbehov dokumentert i rapporten "Endring i fødepopulasjon og konsekvenser for bemanning og finansieringssystem" i utvikling av fødeinstitusjonene. Arbeidet med rapporten ble ledet av helsedirektoratet i samarbeid med oss fra fagmiljøet, den ble sluppet 11 mars, den kunne ikke kommet på et mer uheldig tidspunkt og vi var redd den ville støve ned i en skuff.

Den norske jordmorforening får nye lokaler i Oslo