Videre - og etterutdanning

Jordmødre har mange muligheter for videre - og etterutdanning, blant annet innen ammeveiledning, akupunktur, folkehelsevitenskap og ultralyddiagnostikk.

Mastergrad i jordmorfag

Er du allerede jordmor utdannet etter rammeplan av 2005,  kan du søke innpasning av tidligere jordmorutdanning til mastergrad.  Studiet går over 3 semestre. Kombinasjonen av en akademisk grad og yrkesfaglig kompetanse vil sette kandidaten i stand til å utøve, lede og utvikle jordmorfaget. Mastergrad studiet gir 120 studiepoeng.

Følgende høgskoler tilbyr mastergrad i jordmorfag:

Høgskolen i Buskerud og Vestfold
Høgskolen i Oslo og Akershus

Videreutdanning i ultralyddiagnostikk for jordmødre

Ultralydstudiet er et heltidsstudium ved NTNU med 12 studieplasser per år. Undervisningen foregår ved Nasjonalt senter for fostermedisin, Kvinne-barn-senteret, St. Olavs Hospital i Trondheim og gir 60 studiepoeng.
Studiet starter i vårsemesteret og strekker seg over to semestre som er inndelt i tre moduler. Studenten er heltidsengasjert med ultralyd.

Videreutdanning i ammeveiledning

Nasjonalt kompetansesenter for amming ved Rikshospitalet tilbyr i samarbeid med Høgskolen i Hedmark videreutdanning i ammeveiledning.Hensikten med studiet er å gi økt kompetanse til helsepersonell som i sitt daglige arbeid er i kontakt med ammende mødre. Utdanningen skal gi kunnskap i form av en bedre teoretisk forståelsesramme og økte praktiske ferdigheter.

Utdanningen skal gi teoretisk kunnskap om morsmelk og amming og økte praktiske ferdigheter i ammeveiledning. Studiet omfatter de fagfelt som er aktuelle for forståelse av morsmelkens helsemessige betydning, ammeprosessen, ammingens fysiologi og av forebyggende og klinisk ammeveiledning. Deltidsstudium over to semester. 15 studiepoeng.

Les mer om studiet her

Helseledelse - nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten

Det er mulig å søke om innovasjonstilskudd til prosjektoppgaven via Helsedirektoratet.

Tilbys av BI, i både Oslo og Lakselv/Tromsø  og gir 30 studiepoeng. Kursavgiften dekkes av Helsedirektoratet.Deltakerne må selv dekke kostnader til reise og opphold. Det er mulig å søke fylkesmannen om midler fra kommunalt kompetanse- og innovasjonstilskudd til dekking av utgifter.

Dette programmet har fokus på utvikling av handlingskompetanse hos ledere innen helse og omsorg i kommuner og fylker, og på utnytting av det brede handlingsrommet for forbedringer som står til rådighet innenfor rammebetingelser gitt av politikk og forvaltning. Programmet vil gi kompetanse til å gjennomføre organisasjons og personalrettet utviklingsarbeid og ta stilling til strategiske pasientfokuserte  prioriteringer i spenningsfeltene mellom fag, ressurser og politikk.

Oppstart september 2017.

Videreutdanning i Akupunktur under fødsel

15 studiepoeng

Akupunktur under fødsel er et viktig tilbud til fødende kvinner og et alternativ til bruk av smertestillende medikamenter under fødsel. Videreutdanningen gir kunnskap og ferdigheter om et begrenset område innen akupunktur, som å kunne stimulere fødselstart, gi smertedemping under fødsel, kunne stimulere rier ved dystoci,lindre etterrier, stimulere utdrivningsrefleksen, stimulere melkeproduksjon,samt lindre brystspreng. Studiet gir ikke kompetanse til å behandle sykdommer.

Studiet er på 15 studiepoeng, går på deltid og består av fem samlinger.

Opptakskrav

Søkere må ha autorisasjon som jordmor i Norge. Det er en forutsetning at studenten har tilgang til fødende kvinner under studietiden for å kunne gjennomføre øvingsoppgaver og obligatoriske arbeidskrav.

Kursstart januar 2017

Les mer om studiet her: https://www.nks.no/akupunktur-under-fodsel-studium

Har du tips om flere aktuelle videreutdanninger for jordmødre, send en e-post til dnj@jordmorforeningen.no

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017