Tynset fødestue - en suksesshistorie!

I 1997 ble fødeavdelingen gjort om til fødestue på Tynset, valget sto mellom full nedleggelse eller omgjøring til fødestue. For seksjonsleder Marion Eggen var det ingen tvil - fødestue var eneste alternativ.

Dnj leder, Kirsten Jørgensen, besøkte Tynset fødestue og møtte en inspirerende gjeng.I prosessen hvor fødeavdelingen ble omgjort til fødestue var seksjonsleder Eggen en mentor og inspirasjon for det andre jordmødre med sin utdannelse og erfaring fra Nederland der hjemmefødsel alltid har vært jordmødres ansvar. På Tynset er kvinnehelseperspektivet godt ivaretatt. Jordmødrene bistår kvinnene under svangerskapet, fødsel, barsel og videre med prevensjonsveiledning.

På bildet; Marion Eggen, Stein Tronsmoen og Kirsten Jørgensen.

-

Direktør Stein Tronsmoen ved Tynset sykehus er en ivrig forkjemper for et lokalt fødetilbud, og han kan ikke få fullrost jordmødrene og deres fokus på kvalitet i fødestua. Han trekker frem jordmødrenes arbeid som eksempel til etterfølgelse for andre avdelinger på sykehuset.

-

På Tynset jobbes det nå med å få tilbake førstegangsfødende til fødestua, da denne gruppen selekteres bort. Dette håper de ansatte det vil bli en endring på fremover.

8.30-15.30 12. oktober 2017

Rådhussalen, Mosjøen rådhus, Vefsn kommune i Nordland

10.00-17.00 16. oktober 2017

Hovedbiblioteket i Trondheim

9.00 2. november - 16.30 3. november 2017

Thon Hotel Vika Atrium, Oslo

9.51 15. november - 16.00 17. november 2017

Ålesund

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

Er du jordmor og har lyst til å gjøre en forskjell for mødre med premature og syke barn?
Engasjert og dyktig jordmor søkes til Nyfødt intensiv i 100 % vikariat
Vestre Viken