Kvinner på LAR må bruke langtidsvirkende prevensjon

Dnj –leder Kirsten Jørgensen var tydelig i gårsdagens høring om opptrappingsplanen for rusfeltet i Stortingets helse- og omsorgskomité; retningslinjene for gravide på legemiddelassistert rehabilitering (LAR) må revideres og langtidsvirkende prevensjon må være et krav for å kunne starte opp på LAR.

Kirsten Jørgensen og Dnj sin jurist Åge Walle på høringen.

Barneombud, Anne Lindboe, var også klar på at det må være et krav om at kvinner skal bruke langtidsvirkende prevensjon for å kunne delta på LAR. Norsk Barnelegeforening, ved leder Ingebjørg Fagerli, støttet også opp om Dnj og Barneombudets standpunkt.  Det var enighet om at føre-var prinsippet må gjelde og barnets beste skal komme først.

Dnj og Barneombudet påpekte også mangelen på informasjon til kvinner på LAR i dag om hvilke farer man utsetter et foster for ved å bli gravid mens man går på metadon.

Vedtak vedrørende opptrappingsplanen for rusfeltet skal opp i Stortinget 28.april. Dette er en sak Dnj vil følge nøye fremover.

De eksisterende retningslinjene for gravide på LAR er fra 2011; https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-retningslinje-for-gravide-i-legemiddelassistert-rehabilitering-lar-og-oppfolging-av-familiene-frem-til-barnet-nar-skolealder

13.15-15.30 16. april 2024

Kreftforeningens Vitensenter