Jordmor eller fastlege - kvinnens valg

– Det aller viktigste for oss er kvinnens valgfrihet, ikke om hun tar celleprøven hos jordmor eller fastlege. Men for at kvinner skal ha et reelt valg så må jordmors spesialkompetanse innen kvinnehelse bli anerkjent og bli utnyttet i kommunehelsetjenesten, sier Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Den norske jordmorforening mener at jordmor og fastlege må samarbeide og avlaste hverandre for å sammen kunne yte det beste og mest effektive omsorgsnivået for kvinner. Jordmødre kan blant annet ta celleprøver, gi prevensjonsveiledning og sette inn spiral, samt utføre etterkontroll etter fødsel.

– Livmorhalskreft er den vanligste kreftformen for kvinner under 35 år. Vi vil at flere kvinner tar celleprøve og vi mener at jordmødre kan bidra til at flere kvinner screenes for livmorhalskreft. Vi må sikre at det å få tatt en celleprøve er et lavterskeltilbud. Vi kan vise til flere prosjekter rundt i landet hvor kvinner velger å gå til jordmor fremfor å gå til sin fastlege. Vi er glade for at fastleger ønsker å samarbeide med jordmødre, slik at vi sammen kan sikre et faglig godt tilbud til alle kvinner i Norge. Jordmødre er gode på kvinnehelse og om vår kunnskap kan utnyttes på best mulig måte så kommer det både kvinner til gode og det har en klar samfunnsøkonomisk gevinst.

Kvinner velger jordmødre på Grorud helsestasjon: http://www.jordmorforeningen.no/om-oss/nyhetsarkiv/kvinner-velger-jordmoedre-paa-grorud-helsestasjon

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

9.00 19. september - 16.00 23. september 2018

Fredrikstad

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017