Flukten fra verdens beste yrke!

«Vi har i noen år hatt utrolig mye å gjøre og dette har satt sine spor på mange av de som nå føler de har nådd grensen i hva man orker å stå i. Da taler jeg for de som har jobbet i cirka 5–15 år som jordmor. De siste 5 årene har det skjedd mye på vår avdeling. Kvalitetskrav, dokumentasjon og personale med erfaring slutter.»  Slik starter en mail fra fortvilt tillitsvalgt på en av våre store sykehus - sikkert en kjent situasjon for mange.

Pasientens helsetjeneste – pasienten først! er motto til helseministeren vår. Vel og bra, men ikke alltid på bekostning av jordmoren. Vi har i årevis vært utsatt for sparekniven, og det er jordmødre som må ta støyten når det kuttes på kontor, kjøkken og andre servicefunksjoner, Det er like viktig at jordmor får i seg nok mat, drikke, tid til toalett. Jordmor skal ha hode klart for å gi den rette omsorg og behandling.

Hva med pasientsikkerheten?

Norge trenger flere jordmødre, men det nytter ikke utdanne stadig flere dersom en ikke tar vare på dem vi har. Jeg er bekymret for at ikke erfaring og kompetanse verdsettes høyere. Det er mange jordmødre som har et ønske om å stå i yrket lenger men orker ikke jobbe 100 prosent turnus på en travel avdeling. Heltidsstillinger er best for å sikre kompetansen og kontinuitet i en avdeling og målet er selvfølgelig at alle som ønsker heltidsstilling skal få det. Dessverre ser vi at stadig flere jordmødre får tilbud om deltidsstilling, gjerne fordelt på nattevakter og helger. Hva betyr det for en helt nyutdannet jordmor å starte opp med 25–40 prosent stilling for å bli trygg i faget?

Medlemsundersøkelsen denne våren viser at mange ønsker å gå fulltid, men ikke klarer belastningen på de store fødeavdelingene. Dette er også ufrivillig deltid. Resultatet er at stadig flere jordmødre velger å søke seg ut i kommunehelsetjenesten som i disse dager opplever en oppjustering på jordmorårsverk. Det er gledelig og veldig bra at politikere endelig har forstått hvor viktig jordmorkompetanse er for kvinnehelsen. Dagtid og betraktelig høyere lønn er også variabler som nå konkurrerer med spesialisthelsetjenesten. Sykehussektoren kan komme til å slite med rekruttering av jordmødre om de ikke ta signalene på alvor nå!! I løpet av de siste 30 årene har Norge redusert antall fødeinstitusjoner fra 95 til 48. Dette er målrettet sentralisering som rammer kvinner, barn og jordmødre.

Det finnes tre mulige løsninger kjære helseminister!

Løsning 1. Strukturen må endres i henhold til Stortingets vedtak om en desentralisert og differensiert fødselsomsorg

Løsning 2. Anerkjenne jordmors kompetanse

Løsning 3. Betale hva det koster å beholde og rekruttere jordmødre!

Det haster!

Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017