Dnj i møte med helseministeren om barselomsorgen

– Den korte liggetiden på 6–8 timer er bekymringen i fagmiljøet, og dette står vi samlet om. Det opplevde jeg at Høie hørte på og tok til betraktning. Han forventer imidlertid at helseforetakene følger retningslinjene for barselomsorgen, sier Kirsten Jørgensen etter møtet med helseministeren 15.mars.

Helseministeren hadde kalt inn flere representanter fra fagmiljøet for å diskutere barselomsorgen.
– Jeg berømmer Høie for innkalt oss fagfolk, jordmødre, helsesøster, gynekolog og barnelege, til dette møte og jeg opplevde at han lyttet til oss. – Jeg stilte Høie spørsmål om kortere liggetid - ut fra det som er skissert i fremtiden hvor den skal ned til 6-24 timer; for det er her bekymringen vår ligger og derfor var det viktig for meg som fagperson å gi beskjed. Dette er ikke for å skape frykt. Det er en stor bekymring i et samlet fagmiljø som mener at dette ikke er medisinsk anbefalt og faglige vurderinger må veie sterkere enn økonomiske innsparinger.

I 2016 fikk jordmortjenesten 46 nye årsverk, dette betyr at fremdeles mangler mer enn 600 årsverk på landsbasis. Selv nå klarer vi ikke følge opp alle nybakte mødre med et tidlig hjemmebesøk. Om liggetiden skal reduseres videre, må det etableres en helt annen barselomsorg.
– Det kan være grunn til å se på retningslinjene for hvor snart etter fødsel mor og barn kan skrives ut. Dagens praksis med ca 48 timer er akseptabelt - men forutsetter at utskriving blir etterfulgt av tidlig hjemmebesøk av jordmor noe som overhode ikke er på plass med en så beskjeden økning på 46 årsverk, sier Jørgensen.

Høie sa at han forventet at helseforetakene må være innenfor de nasjonale retningslinjer for barselomsorgen når de skal planlegge for fremtiden. Det er krav til individuelle hensyn til kvinnen og barnet, deres ønsker og kommunens tilbud sa han videre. Dette er en klar beskjed til sykehusene!

11.00 10. april - 15.00 11. april 2024

Sanner Hotell, Gran