Arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå individuell avtale om å utvide den daglige arbeidstida til klokka 23.00 uten at det regnes som nattarbeid

Et flertall i Stortinget bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre gikk 1. juni inn for dette forslaget. Stortingsflertallet støtter Arbeidstidsutvalget sin innstilling som pekte på behovet for mer fleksible regler for kveldsarbeid. I dagens arbeidsmiljølov blir arbeid mellom klokka 21.00 og 06.00 definert som nattarbeid.

Dnj er som arbeidstakerorganisasjon skeptisk til svekkelse av bestemmelser som skal verne arbeidstakerne mot belastende arbeidstidsordninger. Endringer i arbeidsmiljøloven må ikke bidra til at arbeidstakernes kollektive rett til medbestemmelse gjennom tariffavtaler reduseres. Dnj er kritisk til å utvide kveldsarbeidsbegrepet og er bekymret for fremtidige konsekvenser for vår yrkesgruppe når det gjelder lønns og arbeidsvilkår ved nattarbeid.

8.30-15.30 12. oktober 2017

Rådhussalen, Mosjøen rådhus, Vefsn kommune i Nordland

10.00-17.00 16. oktober 2017

Hovedbiblioteket i Trondheim

9.00 2. november - 16.30 3. november 2017

Thon Hotel Vika Atrium, Oslo

9.51 15. november - 16.00 17. november 2017

Ålesund

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

Er du jordmor og har lyst til å gjøre en forskjell for mødre med premature og syke barn?
Engasjert og dyktig jordmor søkes til Nyfødt intensiv i 100 % vikariat
Vestre Viken