Alle kvinner skal ha tilbud om celleprøve

NRK forteller 1.juni om en undersøkelse som viser at 10 prosent av kvinner ikke får underlivssjekk hos sin fastlege selv om kvinnen har bedt om dette.

–Dette er et skremmende høyt tall. Underlivssjekk med celleprøve er et svært viktig tiltak for å forebygge gynekologisk kreft. Vi må sikre at dette er et lavterskeltilbud slik at flest mulig kvinner får tatt celleprøve, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.

Den norske jordmorforening deler bekymringen for at det er så mange kvinner som ikke får dette tilbudet hos sine fastleger.
– Jordmødre kan kvinnehelse og vi er en ressurs som burde brukes slik at alle kvinner får tatt celleprøve. Vi har sett gode resultater på prosjekter rundt i landet der jordmor har stått for celleprøvetaking, og vi mener at kvinner bør kunne velge om de vil ta celleprøve hos jordmor eller fastlege, sier Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening.

Både Gynkreftforeningen og Den norske jordmorforening er positive til at flere politikere nå ønsker å benytte seg av jordmors kompetanse i et bredere perspektiv.
– Kvinnehelse må prioriteres og vi må jobbe for å sikre det beste og mest effektive omsorgsnivået for kvinner. Dette betyr også at jordmødre og fastleger kan avlaste hverandre, komplementere hverandre og arbeide tverrfaglig sammen, sier Jørgensen.
– Gynkreftforeningen mener at jordmødre er en ressurs som bør utnyttes for å gi kvinner et bredere tilbud. Det aller viktigste er at flere tilfeller av gynekologisk kreft kan forebygges, sier Hoel.

NRK Nyhetsmorgen 01.06.17: Får ikke underlivssjekk hos fastlegen