Konferanse om forebygging av vold mot kvinner og barn, med spesielt fokus på gravide

8.30-15.30 12. oktober 2017

Rådhussalen, Mosjøen rådhus, Vefsn kommune i Nordland

Hvordan arbeide tverrfaglig? En konferanse for å dele ideer, engasjere og bli engasjert!

Ansvarlig arrangør: Kvinneuniversitetet i Norden og Den Norske Jordmorforening.

Konferansen er støttet av Nordland fylkeskommune, Vefsn kommune og Bardal Helselag.

Påmelding til arna.meisfjord@hotmail.no

PROGRAM:

Kl. 08.30: Oppmøte, registrering. Kaffe/te, frukt.

Kl. 09.00: Velkommen. Orientering om bakgrunn for konferansen og om dagens program. Arna Meisfjord,

Kvinneuniversitetet i Norden og Kirsten Jørgensen, leder for Den Norske Jordmorforening.

Kl. 09.15: Vold mot gravide: Hvem er hun og hvem er han? v/ Kristin Håland, forsker og spesialkonsulent,

Sør-Bogestad klinikken

Kl. 10.30: Paneldialog. Panelinnlegg ved personer fra praksisfeltet.

-       Kommunejordmor

-       Krisesenter

-       Barnevern

-       Politiet

-       Kommunelege

-       Skole/barnehage

Paneldialogen vil blant annet komme inn på følgende spørsmål:

1. Hva er nåsituasjonen i din profesjon  når det gjelder kunnskap om vold mot kvinner og barn?
  2. Hvordan blir det jobbet aktivt for å forebygge slik vold?
  3. Hvordan blir det samarbeidet med andre instanser og er slikt samarbeid prioritert og ønskelig?
  4. Hvilken kunnskap trenger dere mer av i din profesjon for både å kunne forebygge og avdekke vold mot kvinner og barn?
  5. Andre spørsmål som det er viktig å få fram i dette arbeidet.

Kl. 11.45: Lunsj.

Kl. 12.15: Paneldialogen fortsetter.

Kl. 13.00: Når skal eller kan du melde fra om mistanke om vold mot kvinner og barn? Om avvergeplikten,

meldeplikten og andre regler som gir rett og plikt til å si ifra. v/ advokat Gunhild Vehusheia

Kl. 14.30: Oppsummerende spørsmål og dialog.

Kl. 15.00: Avslutning, takk for laget og lykke til i det videre arbeidet!

Oppdatert program med oversikt over deltakerne i panelet vil bli sendt ut i begynnelsen av september.

Vel møtt!