Danmark: Et glass om dagen, men ikke hver dag

- Forskningen kan ikke påvise om mor skader barnet sitt når hun drikker en alkoholenhet én til to ganger i uken. Det synes vi de gravide kan få vite, sier den danske professoren Ulrik Kesmodel.

Av Mari Solerød

Ulrik Kesmodel er lege, lektor og ph.d. ved det danske Institut for Folkesundhed, avdeling for Epidemiologi. Vi lar ham forsvare de danske myndighetenes linje om å fortelle de gravide at de kan drikke et til to glass alkhohol i uken, bare de ikke drikker dem ved samme anledning.
- Frem til 1999 kjørte danske myndigheter nulltoleransebudskapet, slik jeg forstår dere har i Norge nå. Men en kritisk gjennomgang av forskningen ikke gir oss noe som forteller at det skader barnet om mor drikker en alkoholenhet én til to ganger i uken, justerte myndighetene budskapet til å bli ”Et glass om dagen, men ikke hver dag.” Et glass om dagen er for mye. Men vi kan diskutere om vi kan si det ikke er skadelig med et til to glass i uken, når det vi VET er at vi IKKE vet at det er skadelig, sier Kesmodel.

- En dansk undersøkelse (1) viser at 70-80 prosent av alle gravide drikker alkohol en gang i uken. Tallene er litt lavere i Norge og Sverige, men det er likevel mange som drikker litt alkolhol. Det er ikke vist at ett til to glass i uken er skadelig for fosteret. Skal vi likevel gi kvinnene dårlig samvittighet for et glass eller to i uken? Det er unødvendig å påføre dem dårlig samvittighet når vi vet det ikke er noe grunnlag for det.
Det har vært forsket enormt mye på dette med alkohol og graviditet. Men selv om 300 undersøkelser viser at det ikke er skadelig å drikke et glass eller to i uken, kan det komme en ny undersøkelse i morgen som viser det motsatte. Det er som med terningkast. Statistisk sett er det svært få sjanser for å kaste ti seksere etter hverandre. Men kaster vi lenge nok, vil det skje. Poenget er at en slik eventuell undersøkelse vi måtte sees i sammenheng med alle de andre undersøkelsene som viser at et lite ukentlig forbruk ikke er skadelig, sier Ulrik Kesmodel.

Hva er galt med å være på den sikre siden, å helt holde opp med å drikke ?
- Det å helt la være med å drikke er jo det eneste som helt sikker ikke skader fosteret. Det eneste fornuftige argumentet er at vi kjenner den nedre grensen. Vi vet at to til tre glass i uken ikke gir påviselige skader (2, 3, 4). I daglig klinisk praksis er det et problem at så mange gravide drikker små mengder. Det er det de forteller legen og jordmor. Vi vet at det ikke betyr noe, og det er det budskapet de gravide mottar (5). Poenget er at man så jo samtidig meget riktig indirekte forteller dem at et enkelt glass eller to er ok, og det følgende spørsmålet blir så om hvor grensen går etter det. Her åpner vi for dels at de gravide selv forstår at man kan drikke litt uten at det betyr noe og sette grensen selv etter det. Alternativt skal helsepersonalet definere hva de vil anbefale. Selv i USA, hvor den offisielle anbefalingen er en nullgrense, mener kun 25-30 prosent at gravide bør være helt avholdende, mens 50 prosent mener at man kan drikke 4-5 alkholenheter i uken uten at det innebærer noen risiko for fosteret (6).

- Mange gravide kommer til meg med sine bekymringer over å ha drukket alkohol før de visste at de var gravide. De spør meg om det kan ha skadet barnet. Da svarer jeg at om de har hatt et høyt daglig forbruk, kan det ha gjort det. Men er det snakk om to-tre glass i uken, mener jeg vi har god nok dokumentasjon på at nei, det har det ikke.

Hva ville du si til en kvinne som nettopp har funnet ut at hun var gravid i 12 uke og som før hun visste om graviditeten hadde drukket store mengder alkohol nærmest daglig?
– Det kommer an på hvor mye. Her vil jeg dele de gravide opp i tre grupper: Gruppe 1 har drukket litt hver uke. Til dem vil jeg si at det ikke er noen grunn til bekymring. Gruppe 2 har drukket litt daglig og mye for eksempel en eller to ganger. Til disse kvinnene vil jeg si at de kan ha skadet fosteret, men være nøye med å forklare dem at risikoen er liten og at der er tale om påvirkninger, som man i vidt omfang kan kompensere for. Gruppe 3 er kvinner som har hatt et høyt, daglig alkoholinntak på 4-6 glass. Til dem vil jeg si at det er en reell risiko for at barnet deres har tatt skade. Det er veldokumentert. Men det kan også komme av at kvinner med et alkoholkonsum på dette nivået ofte har et dårlig kosthold, røyker og lever et usunt liv. Og så er det viktig å fortelle at det er store individuelle forskjeller på hvordan både mor og barn reagerer på alkohol. Selv ved et lite daglig forbruk er de fleste barn helt normale, og de fleste barn med målbar påvirkning kan som sagt kompensere for det.

Hva slags alkoholråd ville du gi din datter om hun ble gravid?
– Jeg har to døtre som nok ikke er gamle nok i forhold til problemstillingen riktig ennå. Men når den tid kommer vil jeg i utgangspunktet si til dem at det er riktig fint om de kan la være å drikke alkohol under svangerskapet. Men om de absolutt må, vil jeg si at de kan drikke et til to glass i uken, men at de ikke bør spare dem opp og drikke mye på en gang.

Referanser:

  1. Scand J Public Health 2003;31:5-11
  2. Sundhedsstyrelsen. Graviditet og alkohol. Forebyggelse og sundhedsfremme 1999/15. København 1999.
  3. Kesmodel U. Alkohol og graviditet. Ugeskrift for Læger 1999;161:4989-4994.
  4. Gray R, Henderson J. Review of the fetal effects of prenatal alcohol exposure. NPEU, 2006. (er færdig og bedømt men blir først offentliggjort senere på året)
  5. Kesmodel U, Kesmodel PS. Drinking during pregnancy: attitudes and knowledge among pregnant Danish women, 1998. Alcohol Clin Exp Res 2002; 26(10):1553-1560.
  6. Diekman et al. A survey of obstetrician-gynecologists on their patients' alcohol use during pregnancy. Obstet Gynecol 2000;95:756-763