Et enkelt glass vin kan skade fosteret

Et enkelt glass vin kan skade fosteret

En dansk studie om alkoholbruk i svangerskapet viser at to enheter per uke øker risikoen for spontanabort med 50 %, mens fire enheter per uke dobler risikoen. - Det er ikke overraskende at alkohol er skadelig, men det er overraskende at så små mengder øker risikoen så mye, sier Anne-Marie Nybo Andersen, en av forskerne bak undersøkelsen. Basert på den ferske studien, tør ikke forskerne å anbefale gravide kvinner å drikke et eneste glass vin. De danske anbefalingene er i tråd med anbefalingene norske helsemyndigheters allerede gir om alkoholbruk i svangerskapet sier Marit Heiberg, leder i Jordmorforeningen.

 

- Da vi gikk i gang med undersøkelsen, ville jeg gjerne vise det motsatte – at man godt kan drikke litt alkohol under graviditeten. Det var det vi forventet å finne ut av. Derfor er resultatet meget overraskende og uventet, sier Anne-Marie Nybo Andersen, professor i Social Epidemiologi ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og én af forskerne bak undersøkelsen.

Les mer om undersøkelsen i Dagbladets nettutgave

 

Jordmorforeningen foreslår tidlig livsstilssamtale i svangerskapet

Budskapet om å ikke drikke alkohol hvis du er gravid, er blitt mer kjent etter kampanjer fra Helsedirektoratet. Likevel er det fortsatt et klart behov for informasjon om konsekvenser ved drikking under svangerskap. Jordmorforeningen foreslår innføring av tidlig samtale om livsstil i svangerskapet.

Det har lenge vært kjent at store mengder alkohol, inkludert store enkeltinntak, kan skade barnet. Nyere forskning har imidlertid vist at selv relativt små mengder alkohol kan skade celler og hemme dannelsen av nye celler. Endringene i hjernen er små, men kan medføre at barnet mister noen av de utviklingsmulighetene det ellers ville hatt. Dette er det viktig at gravide får informasjon om.

Anbefalingen fra helsemyndighetene er helt klart å ikke drikke alkohol under svangerskapet. Det mest optimale er å endre alkoholvanene allerede når paret planlegger å få barn. Det nest beste er å kutte alkoholbruken så tidlig i svangerskapet som mulig.

Gravide blir i dag ikke spurt om sitt alkoholbruk i tilstrekkelig grad. 69 prosent oppgir at lege eller jordmor ikke forklarte noe om hvilke konsekvenser det kan få om man drikker alkohol under svangerskapet.

Dette er for dårlig, sier leder i Den norske jordmorforening, Marit Heiberg. - Vi som er ansvarlige for svangerskapsomsorgen må tørre å spørre den gravide om forbruk av stoffer som kan virke direkte skadelig på fosteret, og alkohol er helt klart en av disse.

I Sverige er det innført tilbud om tidlig samtale med jordmor i svangerskapet. Allerede i svangerskapsuke 6-8 får de gravide tilbud om en samtale med jordmor, og resultatene er veldig gode.

En slik samtale om livsstil bør også innføres i Norge, sier Marit Heiberg. Det er viktig med saklig informasjon, og støtte til å kutte alkohol og andre giftige stoffer.